'Wat geldt voor het Zuidstation, geldt ook voor het Noordstation'

Jasmijn Post
© BRUZZ
25/08/2023

| De Plantenstraat in Sint-Joost-ten-Node, vlakbij het Noordstation.

Nu het debat steeds verhitter raakt over de veiligheidsproblemen rond het Zuidstation, willen de burgemeesters van Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek de federale regering eraan herinneren dat dezelfde problemen zich ook nog steeds rond het Noordstation voordoen. De werklast blijft enorm zwaar, klinkt het. En het afkalven van de spoorwegpolitie heeft daar zeker een negatieve impact op gehad, erkent ook het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). "In Antwerpen werden in de strijd tegen drugs extra middelen vrijgemaakt. Misschien is dat ook mogelijk voor Brussel."

Twee jaar geleden kwam vooral het Noordstation in een slecht daglicht te staan: werkgevers beslisten om ambtenaren met een busje van het station te halen, een bank wierf een bewakingsagent aan om bij de deur te zetten, buurtbewoners klaagden over onleefbaarheid en de politie kwam met hoge cijfers over zakkenrollen en andere vormen van diefstal.

De situatie aan het Noordstation is niet langer houdbaar, zei Schaarbeeks burgemeester Cécile Jodogne (Défi) daarover toen. De lokale politie zette er extra manschappen in om de veiligheid te garanderen in de omgeving van het station, maar dat ging ten koste van patrouilles die de politie elders zou doen. Dat bevestigde ook de burgemeester van Sint-Joost-ten-Node, Emir Kir. "Het is tijd dat de federale regering haar verantwoordelijkheid neemt."

Coördinator

Als gevolg van de aandacht voor de Noordwijk, spraken het Gewest en de federale overheid eerder al af dat er een coördinator zou komen voor het Noordstation en de omgeving. Die persoon zou het overleg tussen verenigingen, politiediensten en de lokale politiek – dat nu al plaatsvindt – faciliteren om zo een betere greep te krijgen op de problematiek.

5715e1f7-noordwijknoordstationjacqmainlaan940667pxclucmercelisflickrcc.jpg

Maar de coördinator die dat netwerk zou leiden, is nog niet gekozen. Dat bevestigt de kabinetschef van Cecile Jodogne (Défi), Marc Weber. Safe.Brussels staat in voor de aanwerving van deze coördinator en het agentschap zou intussen verschillende geschikte kandidaturen hebben ontvangen. Het kabinet-Jodogne heeft er goede hoop op dat de coördinator nog voor het einde van het jaar in functie treedt.

In verband met dat overleg kan het Zuidstation – ook een internationaal treinstation op de grens van meerdere gemeentes – mogelijk de kunst afkijken van het Noordstation, denkt Weber. Maar de resultaten van het werk van de coördinator blijven voorlopig dus uit.

'Geen verandering'

Zowel de gemeente Schaarbeek als de gemeente Sint-Joost-ten-Node hebben geen verbetering gezien op vlak van inmenging van de federale regering. En dan doelen ze op politieaanwezigheid en een effectief beleid voor dakloze migranten. Laat dat net fronten zijn waarop de gemeentes – ook twee jaar later nog – hulp nodig hebben.

Noordstation_10

| De ingang van het Noordstation ter hoogte van het Solvayplein in Schaarbeek.

De spoorwegpolitie is onder de vorige regering afgekalfd, dat voelen Schaarbeek en Sint-Joost-ten-Node en de politiezone Noord. "De werklast is heel zwaar," zegt Weber. "Dat terwijl niet de lokale, maar de federale politie zich met de stations zou moeten bezighouden."

Dat beaamt burgemeester Emir Kir, die het spijtig vindt dat de federale overheid het Noordstation 'vergeten' lijkt te zijn. "Met collega Jodogne heb ik verschillende keren om de inbreng van de federale overheid gevraagd. Op het terrein zien we dit nog niet terug. Je moet maar rondwandelen door de wijk om te zien dat de problemen aanhouden."

Momentum

Op het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkiniet (Ecolo) benadrukt woordvoerster Litte Frooninckx dat de veiligheid in het Noord- en Zuidstation in één adem genoemd wordt. "Wat geldt voor Zuid, geldt ook voor Noord: de minister wil het momentum aangrijpen om iets te doen aan de veiligheid rond de internationale stations, de kwaliteit van het onthaal en de properheid."

Na het eerste overlegmoment met premier Alexander De Croo (Open VLD), vindt begin volgende week een tweede overlegmoment plaats op initiatief van De Croo. Tijdens dit tweede moment zullen de aanwezigen kiezen voor een bepaalde aanpak. "Het heeft te lang aangesleept, er moet iets gebeuren nu," klinkt het op het kabinet-Gilkinet.

In welke richting denkt minister Gilkinet? "Er is werk op de domeinen van veiligheid, netheid, ruimtelijke ordening en sociale problematiek," zegt zijn woordvoerster. "Een piste is om Sophie Lavaux van Safe.Brussels te vragen de coördinatie op te nemen, mogelijk in nauwe samenwerking met een federale coördinator."

Frooninckx erkent dat de afkalving van de spoorwegpolitie door de regering impact heeft gehad. Extra budgetten voor de politie lijken niet uitgesloten. "In Antwerpen werden in strijd tegen drugs extra middelen vrijgemaakt. Misschien is iets gelijkaardigs mogelijk voor Brussel, al zal het niet op dezelfde schaal zijn."

Dealen met drugs

Steeds vaker word je in het straatbeeld geconfronteerd met mensen die harddrugs gebruiken. Een gebruikersruimte moet de overlast helpen beperken. Maar Brussel worstelt met het toenemend druggebruik.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Dealen met drugs, veiligheid rond internationale stations

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni