100.000 cadeaucheques moeten toeristen naar Brussel lokken

© Belgaimage
| Cadeaucheques ter waarde van 40 euro moeten toeristen opnieuw naar Brussel lokken.

De Brusselse regering heeft in samenwerking met de toeristische sector een herstelplan klaar dat het toerisme in de hoofdstad uit het slop moet trekken. De meest opvallende ingreep is de lancering van 100.000 cadeaucheques ter waarde van 40 euro. Daarmee zullen toeristen terecht kunnen in tal van musea en toeristische attracties. Aan het herstelplan hangt een prijskaartje van 7,6 miljoen euro.

Na overleg met zo’n 200 partners, tekende de toeristische dienst visit.brussels 189 ideeën op die de sector opnieuw bovenop de coronacrisis moet helpen. In de eerste plaats moeten mensen uit de naburige regio’s opnieuw hun weg naar de hoofdstad vinden.

Om die te bereiken is er contact opgenomen met een aantal binnen- en buitenlandse influencers. Zij zullen via hun kanalen verschillende culturele plekken en events in de kijker te zetten. Daarnaast komen er nog een paar communicatiecampagnes om de stad weer aantrekkelijk te maken, goed voor een totaalbedrag van zo’n 1,75 miljoen euro.

Cadeaucheques

Daarnaast zal ook het aanbod fors opgekrikt worden. Het gaat om de promotie en uitbreiding van zomerevenementen die buiten in de openbare ruimte plaatsvinden, de promotie van de Brusselse gastronomie en de promotie van kunst en cultuur in de openbare ruimte. Maar de meest opvallende maatregel is de lancering van 100.000 cadeaucheques ter waarde van 40 euro.

Wie zo’n voucher downloadt, kan voordelig terecht bij een hele reeks toeristische en culturele partners: musea, toeristische attracties, officieel erkende logies, de gidsenverenigingen en events die plaatsvinden in het Brussels Gewest.

Financiële steun

De toeristische sector krijgt ook extra steun om de financiële put die de coronacrisis heeft achtergelaten te dempen. Daarvoor zijn er twee fondsen opgericht. Een daarvan voorziet in de uitbouw van een duurzaam en inclusief toeristisch aanbod. Een tweede fonds gaat naar de ondersteuning van digitale oplossingen. In totaal gaat het om een investering van een miljoen euro.

Tot slot is in het herstelplan ook nog budget voorzien om van de sector een voorbeeld te maken inzake duurzaamheid. Dat betekent een versnelde digitale transformatie en het opzetten van verschillende opleidingen voor de partners om hun kennis hierover bij te schaven. De kost van het volledige herstelplan bedraagt 7,6 miljoen euro. Daarvan zal 1,6 miljoen euro betaald worden door visit.brussels. De overige 6 miljoen euro is afkomstig van bijkomende middelen.

“Dankzij de inspanningen van de burgers en de vorderende vaccinatiecampagne kunnen we vooruitkijken naar prettigere volgende stappen. Nu de zomer nadert, is de heropstart van groot belang. Dit plan moet Brussel niet alleen aantrekkelijker maken voor de Brusselaars en voor alle bezoekers, maar voorziet ook in de broodnodige ondersteuning voor de horeca-, de cultuur- en de eventsector,” zegt minister-president Rudi Vervoort (PS).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?