Afbraak Reyersviaduct: ‘Weg met concepten uit jaren 1950’

© google

De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral) politieke partijen en architecten, zowat iedereen lijkt opgetogen dat het Reyersviaduct verdwijnt uit het Brusselse stadsbeeld.

Stadsvereniging Bral noemt viaducten 'concepten van de jaren 1950". "Het is hoog tijd dat we er vanaf raken”, zegt Piet Van Meerbeek aan FM Brussel. “Het probleem van Brussel is dat er te veel verkeer tot in het centrum van de stad wordt geleid. We moeten die toevoer doorknippen voor het verkeer de stad binnenkomt.”

Ook Schaarbeeks burgemeester Bernard Clerfayt (FDF) is voor de afbraak. Hij denkt dat de afbraak van het viaduct ook de rampzalige situatie aan het Meiserplein te verbeteren.

Een goede beslissing, vindt ook voormalig staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen). "In het Iris2-plan van de vorige regering stond al dat er moest nagedacht of het wel opportuun was dit soort stadsautostrades te behouden", zegt hij. De Lille roept de regering alvast op om na te denken wat er in de plaats van het viaduct moet komen, en de omgeving van het Meiserplein alvast in de plannen op te nemen.

Ecolo is eveneens te vinden voor de afbraak. De partij wijst erop dat ze daar al jaren voor ijvert.

Architect Bert Gellynck noemt de sloop een “uitzonderlijke kans om de ruimte op een nieuwe manier in te richten.” “De oplossing is niet om de rijstroken gewoon naast elkaar te leggen op een maaiveld, maar om een ruimtelijke ambitie te voeden", zegt hij aan FM Brussel. "Die moet rekening houden met de omliggende wijken, het groen en het water. Dit is niet louter een technische kwestie.”

Touring vreest dat het verkeer zich meer door de woonwijken zal verspreiden als de overheid geen bijzondere maatregelen neemt. De automobilistenorganisatie denkt onder meer aan de betere afstemming van verkeerslichten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?