Lokfietsen zijn normale fietsen die zijn uitgerust met een GPS-volgsysteem. De Nederlandse politie stalt ze op plaatsen waar veel fietsen worden gestolen. Er moet eerst een overlastprobleem worden vastgesteld, voordat de lokfietsen geplaatst mogen worden. De agenten hoeven geen toezicht op de fiets te houden, maar zodra de fiets wordt verplaatst, krijgen ze een seintje en kunnen ze de dief opsporen.
Navraag bij het kabinet-Van den Brandt leert echter dat het Brusselse project met lokfietsen nooit van start gegaan is. "Dat stootte op juridische tegenstand," aldus woordvoerder Pieterjan Desmet. "Een lokfiets inzetten, geldt als een buitengewone opsporingsmethode waarvoor toestemming van de procureur des konings nodig is. Die was er destijds niet."
Willemien Baert laat namens het parket van Brussel echter weten dat er in principe geen bezwaar is tegen de inzet van lokfietsen: "Het plaatsen van een fiets zal iemand er normaal gezien niet toe aanzetten om deze te stelen, zodat dit geen uitlokking is. Per dossier zal de concrete uitvoeringsmodaliteit geanalyseerd moeten worden. Bijvoorbeeld door geen bijzonder dure fiets zonder slot voor de deur van een verdachte te plaatsen." Desmet: "Dat is goed om te horen. We staan open voor alle manieren om fietsdiefstal tegen te gaan."
Politiezones
Het actieplan van 2016 is nog altijd van kracht en wordt momenteel geëvalueerd. Op basis daarvan zal een nieuw beleidsplan gemaakt worden. Een termijn daarvoor kan het kabinet-Van den Brandt niet geven. Desmet: "Momenteel zijn we in het kader van dat plan vooral bezig met investeringen in fietsparkings en fietsnietjes. We doen dat via subsidies aan gemeentes."
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.