Autoverkeer krimpt derde jaar op rij

© emeidi
Na een decennialange stijging krimpt het Brusselse autoverkeer nu al voor het derde jaar op rij. Er werden vorig jaar 30 miljoen kilometer minder afgelegd met de wagen, goed voor een daling van 0,8 procent. Er reden vooral minder bestelwagens.

Wie in de statistieken van het autoverkeer in de hoofdstad duikt, ziet de voorbije decennia bijna elk jaar een stijging van het totale aantal afgelegde kilometers. Sinds 2008 lijkt de trend echter omgebogen. En ook in 2010 krimpt het aantal voertuigkilometers opnieuw, blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit.

Bestelwagens
De cijfers laten ook enkele opmerkelijke trends zien. Zo zijn het vooral de bestelwagens die de voorbije jaren verstek gaven. Ook in 2010 legden die opnieuw duidelijk minder kilometers af in het gewest. De trend van minder bestelwagens tekent zich overigens ook in heel België af.

De FOD Mobiliteit legde in januari, toen de gecorrigeerde cijfers van 2008 en 2009 beschikbaar werden, al een link tussen het bestelwagenaandeel en de economische crisis.

Gemeentewegen steeds voller
De statistieken tonen ook hoe het verkeer op de gemeentewegen de voorbije drie jaar wél is toegenomen, terwijl de gewestwegen een afname noteerden. Meer sluipverkeer, met andere woorden.

Ook staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) merkte die trend op. "We willen de wijken dan ook beter beschermen tegen doorgaand verkeer," klinkt het op zijn kabinet. "We gaan daarom samen zitten met de gemeenten en kijken hoe we dat via onder meer infrastructuurmaatregelen en eenrichtingsstraten kunnen realiseren."

Bral: tandje bijsteken
De Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral), die op haar website bericht over de cijfers, wijst erop dat Brussel aan het huidige tempo nooit zijn eigen doelstelling van 20 procent minder autoverkeer tegen 2018 haalt. Bral vreest ook voor een nieuwe toename wanneer de economie aantrekt.

"Halfweg de legislatuur valt er nog geen daling van de verkeerslast te merken ten gevolge van het mobiliteitsbeleid. Dat is logisch omdat er vandaag nog geen beleidsmaatregelen in werking zijn die het autoverkeer kunnen remmen. Om de verkeerslast te verminderen zijn vooral sturende fiscale maatregelen en een parkeerbeleid belangrijk."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?