Brussels autoverkeer krimpt voor het eerst

© brusselnieuws.be
11/01/2011
Voor het eerst sinds mensenheugenis is het autoverkeer in het Brussels gewest afgenomen. Vooral de economische crisis is verantwoordelijk voor de lichte afname in 2008 en 2009. Tegelijk zaten er ook nog nooit zo weinig passagiers in een auto. Dat blijkt uit cijfers van de FOD Mobiliteit die brusselnieuws.be analyseerde.

3,81 miljard kilometer. Dat is de afstand die motorvoertuigen in 2009 aflegden in het Brussels gewest. Het cijfer dat alle motorvoertuigen, inclusief vrachtverkeer en motoren, is goed voor een lichte afname tegenover 2008 (3,82 miljard km) en 2009 (3,84 miljard km).

De terugloop van het autoverkeer mag dan klein zijn, het is wel de eerste keer sinds decennia dat er een daling is in het gewest. Ter vergelijking: in 1985 was het autoverkeer met 2,88 miljard voertuigkilometers nog een derde minder omvangrijk dan vandaag.

De daling is des te opmerkelijker omdat de andere twee gewesten in 2009 alweer een opleving zien van het autoverkeer, na aan dipje in 2008.

Brusselaar rijdt evenveel
Rijdt de Brusselaar nu minder met de wagen? Neen. De cijfers van de FOD Mobiliteit tonen immers dat het verkeer met personenwagens en motoren gewoon ter plaatse bleef trappelen tussen 2007 en 2009. De daling is met andere woorden helemaal voor rekening van het vervoer met bestel- en vrachtwagens.

De link met de economische crisis is snel gemaakt. "In heel België was er een afname van het vrachtvervoer," zegt adviseur generaal Gilles Labeeuw van de FOD Mobiliteit. "De Brusselse cijfers wijzen duidelijk op de impact van de crisis. Die heeft vooral in agglomeraties voor minder vrachtvervoer gezorgd."

De bescheiden terugloop is met andere woorden niet het gevolg van een krachtdadig Brussels mobiliteitsbeleid. "Klopt," zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!). "Deze cijfers doen eerder vrezen dat we opnieuw een stijging zullen zien zodra de economie weer echt op gang komt. Dat zie je ook in de cijfers van Vlaanderen en Brussel."

De Lille hoopt die trendwende te realiseren met omzetting van het vernieuwde Iris 2-plan. Dat wil net als zijn voorgangers Iris 1 en de eerste versie van Iris 2 het autoverkeer met 20 procent terugdringen.

Dichtslibben
De staatssecretaris vermoedt ook dat de federale cijfers een deel van het verkeer niet kunnen vatten. "Uit studies die wij lieten uitvoeren bleek immers dat er een verplaatsing is van de grote assen naar de kleine straten en woonwijken, die nu ook langzaam dichtslibben. We hebben de indruk dat de FOD Mobiliteit dat verkeer moeilijk in beeld kan brengen."

Steeds legere auto's
De cijfers van de FOD Mobiliteit tonen ook dat de auto's nergens in België leger zijn dan in Brussel. Een wagen telt er gemiddeld 1,223 personen, tegenover 1,422 in Wallonië en 1,349 in Vlaanderen. Voor de drie gewesten geldt dat het aantal passagiers de voorbije jaren gestaag daalde.

P.S: In april van dit jaar kon u een stuk lezen op brusselnieuws.be over het stijgende autoverkeer in het Brussels gewest in 2008. Dat was gebaseerd op de eerste cijfers die de FOD Mobiliteit had vrijgegeven voor het gewest. De cijfers die de FOD vandaag publiceert zijn gecorrigeerde en volledigere cijfers, die dan ook betrouwbaarder zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni