Belgocontrol terughoudend over opstijgplan Ryanair

© Brussels Airport

Luchtverkeersleider Belgocontrol reageert terughoudend op het nieuwe opstijgplan van vliegtuigmaatschappij Ryanair. "Veiligheid en capaciteit hebben voor ons altijd de absolute prioriteit. We kunnen ons moeilijk vinden in een algemene aanbeveling die piloten zou meegeven om in de eerste plaats boetes te vermijden en in functie daarvan het vlieggedrag aan te passen."

De Ierse vliegtuigmaatschappij Ryanair geeft zijn piloten orders om aan de luchtverkeersleiders te vragen te mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van 25R, ofwel de baan die het vaakst voor vertrekken wordt gebruikt op de luchthaven van Zaventem.

De vliegtuigen kunnen dan eerder de lucht in, waardoor ze hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven vliegen. Op die manier worden (hoge) boetes voor geluidshinder vermeden.

Piloot beslist
Belgocontrol wijst erop dat het de piloot is die beslist hoe hij het vliegtuig de lucht in stuurt, afhankelijk van onder andere het type vliegtuig en het gewicht. Voor de luchtverkeersleider komt veiligheid altijd op de eerste plaats.

"Als die in het gedrang komt, dan zal de luchtverkeersleider de piloot daarop wijzen. Als die alsnog bij zijn standpunt blijft, dan zal er een veiligheidsrapport worden opgesteld."

Verder wijst Belgocontrol op een capaciteitsprobleem. "Mochten alle piloten op deze zelfde wijze willen opstijgen, dan heeft dat zware gevolgen voor de capaciteit van het luchtverkeer op de luchthaven."

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook