Bewakingsagenten betogen aan NAVO voor meer koopkracht

© PhotoNews
| Vakbonden staken voor meer kopkracht.

Het gemeenschappelijk vakbondsfront houdt dinsdag met een 350-tal militanten halt voor de hoofdzetel van de NAVO om er te betogen tegen de vastgelopen onderhandeling in de sector van de bewaking. Door de betoging lopen de wachttijden op Brussels Airport op tot een uur.

De laatste onderhandeling tussen de vakbonden en de werkgevers dateert van 14 oktober en liep toen uit op een totale blokkade. Er werd een stakingsaanzegging ingediend met als gevolg de eerste actie dinsdagochtend aan het NAVO-hoofdkwartier.

Meer loon voor flexibiliteit

Vakbondsleden deelden er aan de ingang pamfletten uit, terwijl de anderen een deel van de nabijgelegen rotonde innamen. Ze willen duidelijk maken dat het werken in de sector niet leefbaar meer is als er geen koopkrachtverhoging komt en vooral een betere verloning van de flexibiliteit in de bewakingssector.

"De flexibiliteit is ongelooflijk hoog in deze sector en op dit moment wordt dat slechts vergoed met premies van 15 procent extra op zaterdagen en 22 procent voor zondagen, nachten en feestdagen. Dat zijn heel lage premies die niet meer van deze tijd zijn", vindt Koen Maertens van het ABVV.

Het verloop in de bewakingssector is groot de laatste jaren, maar de vakbonden zien dat de werkgevers hier niet in investeren en het probleem aan de kant proberen schuiven. "Ze zijn wel bereid om duizenden euro's uit te geven aan het imago van de bewakingsagent en de sector, maar het probleem zit dieper. Het gaat om de loon- en arbeidsvoorwaarden in de sector. Daar knelt het schoentje", zegt Steve Rosseel van ACV Voeding en Diensten.

20192210_Stakingspost_NAVO
© ACV
| "Minder stress, meer poen", is de duidelijke boodschap aan de NAVO-hoofdzetel.

Woensdag opnieuw overleg

De NAVO is zelf een grote afnemer van bewakingsagenten en dus is de eerste actie van het vakbondsfront meer dan symbolisch. De NAVO is voor hun een voorbeeld van de moeilijke werkomstandigheden. "Iedereen wil privébewaking, maar niemand wil ervoor betalen. De werkgevers gaan mee in dat verhaal en bieden de laagste prijs, maar dat is wel ten koste van de werknemers", stelt Maertens.

Maandag, was er een verzoeningspoging van een sociaal bemiddelaar om de plooien tussen de vakbonden en de werkgevers enigszins glad te strijken. Woensdagnamiddag wordt er opnieuw een overleg voorzien. Al klinken de vakbonden weinig hoopgevend dat het zo snel tot een compromis zal komen. Indien er geen toegevingen komen van de werkgevers, volgen er mogelijk spontane acties.

Wachttijden tot een uur op luchthaven

De acties zorgen dinsdagvoormiddag omstreeks 9 uur op Brussels Airport voor wachttijden tot een uur aan de veiligheidscontrole van de passagiers. Omstreeks 10 uur wordt de meeste hinder verwacht, nadien zou de situatie wat moeten beteren.

Toch roept de luchthaven passagiers op om ruim op tijd aanwezig te zijn. Voor vluchten binnen de Schengenzone is dat 2 uur voor de vlucht, voor vluchten buiten de Schengenzone 3 uur voor de vlucht. Dinsdag is voor de luchthaven een "normale" dag, met in totaal 68.000 aankomende en vertrekkende passagiers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?