|

Boek wil samenleven tussen moslims en niet-moslims op school verbeteren

© Belga
27/08/2018

Wat als moslimleerlingen niet willen deelnemen aan de zwemles? Of als een bepaalde leerling de biologieles vermijdt omdat de evolutietheorie aan bod komt. En hoe kunnen scholen omgaan met de ramadan of met de hoofddoek? In het boek "Halal of niet. Alle vragen omtrent islam en onderwijs in Vlaanderen beantwoord" proberen auteurs Khalid Benhaddou en Emilie Le Roi op elk van die kwesties een concreet antwoord te formuleren. Het boek werd maandag voorgesteld in aanwezigheid van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V).

Hoe kunnen scholen omgaan met de groeiende diversiteit in hun klaslokalen en op hun speelplaatsen? Directies, leerkrachten en CLB's zitten soms met de handen in het haar om concrete uitdagingen op te lossen. Soms lijken individuele vrijheden van leerlingen, bijvoorbeeld de godsdienstvrijheid, te botsen met eindtermen, leerplannen of pedagogische projecten.

Auteurs Khalid Benhaddou, Gents imam en coördinator van het netwerk islamexperten, en Emilie Le Roi, aanspreekpunt radicalisering en polarisering binnen het departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse overheid, bundelden hun expertise en gaan in het boek op zoek naar "concrete handvatten".

De auteurs behandelen een aantal concrete casussen. Le Roi schetst daarbij vaak het juridische kader terwijl Benhaddou inzoomt op de theologische interpretaties. In het geval van de moslimleerlingen die de zwemlessen overslaan wordt bijvoorbeeld gewezen op regelgeving over de deelname aan de zwemlessen en op de religieuze voorschriften.

Praten en gehoord voelen

Zonder zelf standpunt in te nemen, hameren de auteurs op het belang van dialoog. "Scholen zijn soms bang om weggezet te worden als racistisch of onverdraagzaam. Maar vaak is de dialoog met de ouders en jongeren opstarten op zich al een teken van respect", legt Emilie Le Roi uit. Verder komen er in het boek goede praktijkvoorbeelden aan bod. In het geval van het schoolzwemmen wordt bijvoorbeeld gewezen op een school die meisjes een badjas liet dragen tot aan de trappen van het zwembad. "Na enkele weken vroegen die meisjes niet meer om die badjas omdat ze zich gehoord en gerespecteerd voelden", aldus Le Roi.

In dialoog gaan en loskomen van een zwart-wit benadering. Het is een nagel waar ook Benhaddou op klopt. "Niet elke uitdaging, niet elke oplossing die je via dialoog bereikt is een toegeving aan de islamisering of een geval van 'soumission'", aldus Benhaddou.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, diversiteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni