© Lola (schuilnaam) | Larve, bruin water en verroeste douche in de koten van de ULB

Bruin water, schimmel en rattenplaag: student ULB klaagt toestand van campuskoten aan

Catalina Rodriguez
© BRUZZ
11/04/2023

Voor Lola, student aan de Université Libre de Bruxelles (ULB), is de maat vol. Naar eigen zeggen wordt ze dagelijks geconfronteerd met de erbarmelijke staat van haar campuskot: “bruin water, defecte verwarming, een rattenplaag en zelfs schimmel aan de muren." Hoewel de huisvestingsdienst van de universiteit op de hoogte is van bepaalde klachten, duurde het vier jaar om herstelwerkzaamheden op te starten.

Lola (*) studeert psychologie aan de ULB. Sinds het academiejaar 2021-2022 woont ze ook in een studentenkot van de universiteit, gelegen op de Solbosch-campus in Elsene. Volgens haar is het gebouw om verschillende redenen onbewoonbaar. "Ik heb al minstens 15 keer geklaagd, maar de huisvestingsdienst grijpt zelden in", zegt ze in La DH en bevestigt ze ook aan BRUZZ.

Lola stuit op meerdere aanhoudende problemen. Zo maakt zij dagelijks gebruik van waterflessen om haar maaltijden voor te bereiden, haar tanden te poetsen en om haar kamerplanten water te geven. "Het water is troebel of gewoonweg bruin, en er komen ook larven uit de kraan. Ik neem regelmatig koude douches, want er is zelden warm water."

Daarnaast zou de verwarming vaststaan op de hoogste stand of zouden ze gewoonweg niet werken, waardoor sommige kamers ondraaglijk heet zijn, terwijl andere kamers ijskoud blijven. "Afgelopen winter sliep mijn buurvrouw in de keuken, omdat de verwarming in haar kamer niet werkte."

Bruin kraantjeswater en defecte verwarmingen zijn niet haar enige klachten. Lola vermeldt ook een rattenplaag. "Ik durf mijn eten niet uit het oog te verliezen, uit angst dat er ratten op het aanrecht klimmen. Vorig jaar hadden wij te kampen met een kakkerlakkenplaag."

Tot slot heeft Lola het over schimmel aan de muren. "Door de schimmel aan de muren heeft mijn buurman geïrriteerde luchtwegen en huidproblemen."

Renovatiewerken

Valérie Dumoulin, medewerkster van de huisvestingsdienst van de ULB, is op de hoogte van die klachten. "In oktober zal de vleugel in kwestie sluiten zodat de verwarming en de waterleidingen hersteld kunnen worden. Het duurde vier jaar om de herstelwerken in gang te zetten, onder meer door de pandemie en de prijzen van de bouwmaterialen die de afgelopen maanden de lucht in schoten."

Wanneer wij Dumoulin vragen naar de schimmel aan de muren, meldt ze dat de huisvestingsdienst geen koten met schimmel ter beschikking stelt aan de studenten. "De universiteit verhuurt geen woningen die de gezondheid van de studenten in gevaar kunnen brengen. Er wordt herhaaldelijk aan de studenten gevraagd om de kamers regelmatig te verluchten. Wanneer dat niet gebeurt, kan er schimmel verschijnen."

Ze meldt ook dat er regelmatig een bestrijdingsdienst wordt ingeschakeld om het ongedierte tegen te gaan. De problematiek zou deels teruggedreven kunnen worden “indien de studenten geen etensresten zouden achterlaten in de gedeelde keuken”, aldus Dumoulin.

Dumoulin begrijpt dat de studenten hun zorgen delen, maar ze verwacht dat ze hun steentje bijdragen. "Ik ben op de hoogte van enkele klachten van Lola, maar niet van allemaal. Transparante communicatie is essentieel, zodat de huisvestingsdienst indien nodig kan ingrijpen.”

Lola is alvast op zoek naar een andere woning voor het komend academiejaar. Ze betaalt maandelijks 260 euro voor haar huidige kot. "Het is een democratische huurprijs, maar de koten bevinden zich in een erbarmelijke staat. Voor privékoten in dezelfde regio, betaal je minstens dubbel zoveel, en dat kan ik mij als jobstudent niet veroorloven."

(*) Lola is een schuilnaam. Haar echte naam is gekend op de redactie.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie