In Brussel ingeschreven auto’s malen minder kilometers

Personenwagens die in Brussel ingeschreven zijn, legden in 2012 2,2 procent minder kilometers af dan het jaar voordien. Dat is een grotere daling dan in de andere gewesten. Het lijkt erop dat het Brusselse autoverkeer krimpt.

De personenwagens die in ons land ingeschreven zijn, legden vorig jaar 0,5 procent minder kilometers af. Per gewest ziet het plaatje er echter verschillend uit. Zo daalde het aantal kilometers van Brusselse voertuigen met 2,2 procent, terwijl Vlaamse auto’s met een terugloop van 0,1 procent nagenoeg evenveel kilometers aflegden. Wallonië zag een daling van 0,8 procent.

De daling lijkt erop te wijzen dat het verkeer door personenwagens verder afneemt in Brussel. Ook de jaren voordien was er al een lichte terugloop. De afname is niet voldoende om de doelstellingen van het Iris-2-plan van de regering te halen (20 procent minder autoverkeer tussen 2001 en 2018), maar is wel een trendbreuk met een decennialange stijging die voorafging.

Bij de cijfers van de FOD Mobiliteit, die eerder dit jaar over een Brusselse daling van 5 procent sprak, horen enkele kanttekeningen. In Brussel zijn ook erg veel leasingwagens ingeschreven en die rijden niet noodzakelijk in Brussel rond. Toch duiken ze in deze statistiek op. Ook stadsbewoners die hun wagen vooral voor reizen gebruiken, zien hun kilometers meegeteld. Anderzijds rijden heel wat in Vlaanderen of Wallonië ingeschreven wagens elke dag in Brussel rond.

De telmethode van de FOD Mobiliteit is een andere dan de vorige jaren, toen onder meer de brandstofverkoop binnen Brussel en ook de autoverkoop werden gebruikt.

Meer accurate cijfers, bijvoorbeeld op basis van verkeerstellingen, zijn voortaan voor rekening van het Brussels Gewest. Maar dat presenteerde vooralsnog geen cijfers over het autoverkeer van 2012.

 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?