Evolutie autoverkeer blijft mysterie

KH
© brusselnieuws.be
07/06/2013
20 procent minder autoverkeer tegen 2018, het is een van de belangrijkste doelstellingen van de Brusselse regering. Maar hoe dat autoverkeer nu evolueert kan niemand momenteel zeggen, verschillende mediaberichten ten spijt. Wij plaatsen de vork voor u in de steel.

De verschillende Brusselse regeringen herhalen het nu al ruim tien jaar: in de periode 2001-2018 moet het autoverkeer met 20 procent verminderen. Het is bijvoorbeeld de belangrijkste doelstelling uit het Iris 2-mobiliteitsplan van de regering.

brusselnieuws.be ging de voorbije jaren telkens op zoek naar cijfers die de evolutie van de autodruk in het gewest in kaart brengen. Hét adres daarvoor was telkens de FOD Mobiliteit, die een raming uitvoerde van het aantal afgelegde kilometers. Dat gebeurde onder meer op basis van de hoeveelheid verkochte brandstof en de autoverkoop in het gewest.

De cijfers toonden hoe het autoverkeer de voorbije jaren voor het eerst in decennia kromp. In 2010 was er bijvoorbeeld een daling met 0,8 procent. Experts weten de daling vooral aan de economische crisis.

Verschillende media berichtten deze week dat er voor het eerst een forse daling van het autoverkeer was in de hoofdstad. Er zouden plots 5 procent minder kilometers afgelegd zijn in 2012, zou blijken uit wat misleidende cijfers van alweer de FOD mobiliteit.

Timboektoe
Een blik op de telmethode leert dat de FOD deze keer een heel andere methode hanteerde dan bij de raming van de vorige jaren. De cijfers zeggen daardoor maar weinig over het verkeer in de hoofdstad. De gegevens van de FOD Mobiliteit gaan immers over alle wagens die in Brussel ingeschreven zijn. Rijdt u als Brusselaar pakweg naar Timboektoe met de wagen, dan worden alle afgelegde kilometers meegeteld. Ook wie met zijn in Brussel ingeschreven leasingwagen (een van de circa 170.000) dagelijks van de Westhoek naar Antwerpen pendelt, belandt met zijn afgelegde kilometers in de Brusselse statistieken.

Pensioen
De cijfers die wél een beeld geven van de hoofdstedelijke autodruk blijken vandaag een goed bewaard geheim. De laatste keer dat de FOD mobiliteit die ter beschikking stelde, was voor het jaar 2010. Hoe het autoverkeer in 2011 of 2012 evolueerde, Joost mag het weten.

Hoe komt dat? Bij de FOD Mobiliteit is te horen dat verschillende statistici op pensioen gingen en niet vervangen werden. De verwerking van de gegevens werd doorgegeven aan het Brussels Gewest.

'Geen forse daling'
Dat Brussels Gewest bevestigt het pensioenverhaal. Anno 2013 beschikt het echter nog steeds niet over voertuigcijfers voor 2011. "Dat komt omdat we een nieuwe methodologie ontwikkelen, die accurater moet zijn dan de methode van de FOD Mobiliteit", legt Annabel Monnaux uit.

In het najaar hoopt Mobiel Brussel nu wél zicht te krijgen op de autodruk in het gewest. De eerste ruwe gegevens tonen alvast geen duidelijke daling in Brussel, zegt een bron bij Mobiel Brussel. "In 2011 en 2012 lijkt er maar weinig te veranderen tegenover de jaren ervoor."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni