Een rijstrook op de Sylvain Dupuislaan is voortaan voorbehouden aan bussen, taxi's en fietsers

| De rijstrook op de Sylvain Dupuislaan die voorbehouden was aan bussen, taxi's en fietsers, wordt opnieuw een autorijstrook.

Buurt Sylvain Dupuislaan ziet rijstroken graag terugkeren: 'Maar nu pakken ze parking af'

ZM
© BRUZZ
22/10/2020

De handelaars van de Sylvain Dupuislaan zijn opgelucht dat de vier rijstroken in hun straat terugkeren, iets wat de files van de laatste weken zal doen verminderen. Ook de buurtbewoners zijn blij dat de auto’s opnieuw meer rijbanen krijgen, maar zij zien een nieuw probleem opduiken: “Ze gaan nu de parkeerplaatsen afnemen van mensen die hier al jaar en dag wonen.”

“Hier zaten we al op te wachten. Sinds de aanpassingen hebben we opvallend minder klanten”, zegt de uitbaatster van schoonheidssalon Instant Beauté op de Sylvain Dupuislaan in Anderlecht. Begin juni verdween daar in beide richtingen een autorijstrook om plaats te maken voor een bus-, taxi- en fietsstrook. Deze tijdelijke inrichting maakte deel uit van het plan van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om 40 kilometer aan ‘coronafietspaden’ aan te leggen. Midden juni werd al snel duidelijk dat er heel wat klachten binnenkwamen over de nieuwe verkeerssituatie, voornamelijk over de toenemende files. Woensdagavond werd besloten dat de twee autorijstroken terugkeren.

“We hebben onze bezorgdheden aangehaald, maar oorspronkelijk waren we bang dat er geen reactie zou komen. Die angst was ongegrond."

Astrid Flammand, communicatieverantwoordelijke van Westland Shopping

Mobiliteitsprobleem midden in een crisis

Ook de directeur van Westland Shopping liet in juni zijn grieven al horen over de aangepaste verkeerssituatie. “De winkels in ons centrum hebben het door de coronacrisis al zo moeilijk. Nu hadden ze er ook nog eens een mobiliteitsprobleem bovenop”, zegt Astrid Flammand, persverantwoordelijke voor het shoppingcentrum. “Tijdens de spits ontstonden er veel files en bezoekers van het shoppingcentrum moesten over de bus- en fietsstrook rijden en dat heeft voor een aantal botsingen gezorgd.”

Flammand zegt tevreden te zijn over hoe de communicatie met het Gewest is verlopen: “We hebben onze bezorgdheden aangehaald, maar oorspronkelijk waren we bang dat er geen reactie zou komen. Die angst was ongegrond.”

Vijftig parkeerplaatsen worden geschrapt

Maar de Sylvain Dupuislaan zal er niet volledig hetzelfde uitzien zoals voorheen: er zal een parkeerstrook verdwijnen om plaats te maken voor een tweerichtingsfietspad. Anne Mertens, voorzitster van het buurtcomité Quartierbroekwijk, is hier heel duidelijk over: “Nu creëren ze een nieuw probleem. Ze schrappen iets van een vijftig parkeerplaatsen. Waar gaan die auto’s naartoe?” Volgens Mertens kampte de Sylvain Dupuislaan al met een parkeerprobleem, "en het sociale woningencomplex dat er in de toekomst bijkomt zal dat nog verergeren.”

Het buurtcomité begrijpt dat fietsers beschermd moeten worden, maar hekelt vooral de aanpak in testfases die het Gewest hanteert. “Financieel zijn er zogezegd geen mogelijkheden om grote werken uit te voeren, maar al die ondoordachte aanpassingen kosten ook geld en brengen niks op. Spaar het geld op en denk een langetermijnplan uit.” Ideaal zou volgens Mertens zijn als de straat alle autorijstroken en parkeerplaatsen behoudt, en een smaller fietspad krijgt langs beide kanten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Anderlecht, Samenleving, Sylvain Dupuislaan, Westland Shopping, Quartierbroekwijk

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni