Treinongeval in Buizingen (Halle) in 2010

| Treinongeval in Buizingen (Halle) in 2010.

CEO Infrabel betuigt medeleven met slachtoffers van treinramp Buizingen

© Belga
19/11/2020

Op het proces rond de treinramp in Buizingen heeft de CEO van Infrabel, Benoît Gilson, donderdagnamiddag zijn medeleven betuigd met de slachtoffers van de ramp. Die kostte in februari 2010 het leven aan 19 mensen, terwijl tientallen anderen gewond raakten. Net voordien hadden de advocaten van het bedrijf hun pleidooien beëindigd. De correctionele rechtbank zal haar vonnis vellen op 29 januari.

"Dit ongeval zal voor altijd deel uitmaken van mijn leven", zei Benoît Gilson. "Enkele dagen voordien was mijn dochter geboren en die 15de februari was ik één van de eersten die op de plek van het ongeval aankwam. Elke maand februari blijft voor mij, en voor elke spoormedewerker, een zeer moeilijk periode. Ik heb de pijn en de woede van de slachtoffers gehoord en wil me tot hen richten. Zolang het onderzoek en de juridische procedures liepen, heeft ons bedrijf zich terughoudend opgesteld en het spijt me dat de slachtoffers daardoor de indruk hebben gekregen dat dit drama ons niet raakte."

"Veiligheid is altijd een prioriteit geweest bij Infrabel", ging de CEO verder. "Ons motto 'safety first', is meer dan een motto, daar wordt elke dag aan gewerkt. 7 dagen op 7, 24 uur per dag zijn onze duizenden werknemers daarmee bezig. Ik kan de pijn van de slachtoffers niet delen, maar als CEO, als pendelaar, als collega van mensen die zich aan boord van die treinen bevonden, hoor ik en begrijp ik die pijn en die woede. Ik bied hen en iedereen die geraakt werd door deze ramp, persoonlijk en officieel mijn medeleven aan."

'Remsysteem als veilige oplossing'

Net voordien had meester Laurent Kennes nog herhaald dat geen enkele officiële instantie ooit had gesuggereerd dat spoorwissels een middel konden zijn om de veiligheid op het spoor te verhogen. "Niet de parlementaire onderzoekscommissie, niet het onderzoeksorgaan dat de treinrampen moet onderzoeken, niet de gerechtsexperts", zei de advocaat.

"Ook de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS) heeft nooit spoorwissels vermeld. In haar rapport na de ramp heeft de DVIS wel het TBL1+-remsysteem naar voor geschoven als oplossing, nadat de DVIS in een rapport van 2009 al had aangegeven dat dankzij dat systeem de veiligheid was verhoogd. Infrabel was na haar oprichting in 2005 meteen begonnen aan de installatie van dat systeem."

Diezelfde DVIS had volgens meester Kennes ook nooit het AVG-communicatiesysteem als oplossing voor de spoorveiligheid geopperd: "Tussen 2014 en 2019 zijn er 33 incidenten geweest waarbij een trein bij het verlaten van een station door een rood stoplicht was gereden. Bij 16 van die gevallen was er in het station een AVG-systeem aanwezig en in 6 van die gevallen was het incident veroorzaakt doordat de treinbestuurder het AVG-systeem fout had geïnterpreteerd. Dat bewijst dat de aanwezigheid van dat systeem in bepaalde gevallen net de kans op een ongeval vergroot."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , treinramp Buizingen , Infrabel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni