Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

TB, BRUZZ

| Op de locatie van het tragische ongeval is alleen de betonnen muur hersteld, zonder bijkomende ingrepen om spoorlopers of klimmers te waarschuwen of af te schrikken.

Eén jaar na elektrocutie van twee Lakense jongeren: Infrabel verandert niets aan omheining

TB
© BRUZZ
02/08/2025

Op de plek in Laken waar vorige zomer twee jongeren dodelijk geëlektrocuteerd werden is niets veranderd. Infrabel heeft alleen de schade aan de betonnen omheining van de spoorlijn hersteld. "Wij zetten in op sensibilisering, bijvoorbeeld in scholen”, klinkt het bij de spoornetbeheerder.

Eén jaar geleden, op 25 juli 2024, kwamen de Lakense jongeren Ibrahim (20) en Amin (19) om het leven bij een ongeluk aan een spoorweg in Laken. De twee waren samen met vrienden van plan om op een elektriciteitsmast te klimmen boven de spoorlijn tussen Bockstael en Jette.

Aan de voetgangersbrug over de sporen in de Mode Vlieberghstraat, een kleine straat langs de lijn, waren de twee op een betonnen muurtje gaan staan om vervolgens de mast op te gaan. Maar tijdens die nachtelijke challenge ging het mis, Ibrahim moet zijn evenwicht hebben verloren en in aanraking zijn gekomen met de bovenleiding van de trein. Hij werd geëlektrocuteerd en kwam ten val, waardoor zijn vriend ook naar beneden donderde.

'Stommiteiten'

De jongeren waren niet aan hun proefstuk toe, ze haalden wel vaker zulke 'stommiteiten' uit, zo vertelde een familielid destijds aan Het Nieuwsblad. Maar de familie van de jongeren vond dat de gemeente of de spoornetbeheerder meer moesten doen om ongelukken te vermijden. “Er staan geen borden. De toegang ernaartoe is zeer simpel," zo klonk het toen. "We moeten de schuld niet op iemand anders steken, maar hoe kan het dat zo’n plek zo toegankelijk is?”

Spoornetbeheerder Infrabel had de plek bovendien aangeduid als een 'hotspot' voor spoorlopers. Na het ongeluk zei Infrabel dat het de situatie daar zou bekijken. Zo zou het de plaatsing van waarschuwingsborden of zelfs een camera overwegen. Maar daar is weinig van in huis gekomen, een jaar na de tragische feiten is er weinig veranderd.

Verderop in de straat is de spoorlijn afgeschermd met een hoger metalen hek met puntige uiteinden, daar is het moeilijk om op te klimmen. Maar het aftandse betonnen muurtje, dat bij de val beschadigd raakte en net naast de elektriciteitsmast staat, is niet aangepakt. De muur is enkel hersteld, er zijn bijvoorbeeld geen scherpe randen toegevoegd aan de betonplaat. Als waarschuwing hangt er nu een klein plakkaatje dat aan de hand van pictogrammen meldt dat het verboden is om op de sporen te komen en dat er gevaar voor elektrocutie bestaat.

Sensibilisering

“Infrabel wil nogmaals zijn medeleven betuigen aan de families van de overledenen”, zo reageert Arno Falque, woordvoerder van de spoornetbeheerder, op vragen van BRUZZ over de veiligheid ter plaatse. "Wij hebben de situatie daar simpelweg hersteld. De muur zorgt volgens ons voor voldoende afscherming van de spoorlijn. Die is daar voldoende hoog, het gaat bovendien om privéterrein waar onbevoegden zich nooit mogen begeven."

"Om spoorlopen tegen te gaan zetten wij vooral in op sensibiliseringscampagnes, in de media bijvoorbeeld", zo gaat Falque verder. "Maar ook in scholen in de buurt, om jongeren ervan bewust te maken hoe gevaarlijk een spooromgeving kan zijn. Dat zeggen we in het belang van hun veiligheid. Ze spelen met hun leven als ze zich op de sporen begeven, jongeren hebben daar niets te zoeken."

"Sinds het dramatische ongeval is zoiets ook niet meer voorgekomen, gelukkig maar", zo besluit Falque. Op de vraag waarom Infrabel de omheining niet heeft vervangen door een soortgelijk puntig hek zoals verderop in de straat, antwoordt de woordvoerder dat Infrabel inschat dat de betonnen muur volstaat als afbakening.