Computers noodcentrale crashen dagelijks

© Belga - BRUZZ
21/03/2019
Updated: 21/03/2019 11.16u

Sinds eind vorig jaar kampt de noodcentrale in Vlaams-Brabant met ernstige computerproblemen. Daardoor worden ambulances soms te laat uitgestuurd en moeten operatoren 'gokken' welke ziekenwagen het dichtst in de buurt is. En dat heeft ook gevolgen voor de hulpdiensten in Brussel.

Dat meldt Het Laatste Nieuws donderdag. Volgens de krant maakt het personeel zich ernstige zorgen.

Wie in Vlaams-Brabant een ambulance of MUG nodig heeft, kan maar best hopen dat de lokale noodcentrale geen computerproblemen kent. Volgens Het Laatste Nieuws loopt dagelijks het werkstation van één van de operatoren muurvast, waardoor die het hele systeem moet herstarten.

De krant zegt op de hoogte te zijn van minstens twee feiten waarbij een falende computer de behandeling van een noodoproep in het honderd heeft gestuurd. Meerdere bronnen zouden aan het blad hebben bevestigd dat de problemen dagelijks opduiken en ook vakbond ACV erkent de problematiek.

De firma die verantwoordelijk is voor de software, nv Astrid, hield in januari crisisoverleg met haar leveranciers. Eén van die leveranciers, het consortium Airbus-Proximus, werd zelfs in gebreke gesteld. Astrid excuseert zich ondertussen publiekelijk. Eind maart zou er een oplossing moeten zijn.

Gevolgen voor Brussel

Als de noodcentrale in Vlaams-Brabant vertraging oploopt, kan dat ook gevolgen hebben voor de Brusselse hulpdiensten. Soms moeten Brusselse diensten immers uitrukken voor een noodgeval in Vlaams-Brabant, wanneer de locatie dichter bij een Brusselse post ligt.

Eric Labourdette van vakbond VSOA in Brussel merkt dat de meldingen vanuit Vlaams-Brabant vaak erg laat komen, zo zegt hij aan BRUZZ. “De ambulanciers van Brussels ziekenhuis Saint-Luc bevinden zich op de grens met Kraainem. Laatst zagen ze een ongeval gebeuren aan de overkant van de straat, maar dat was al zone Vlaams-Brabant. Ze moesten dus wachten op een sein van die noodcentrale.”

Maar dat duurde erg lang, volgens Labourdette. “Bovendien had de software van de centrale eerst de hulpdienst van Overijse gebeld. Toen Saint-Luc uiteindelijk verwittigd werd, kwamen we nog steeds maar gelijktijdig aan met Overijse.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, noodcentrale

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni