De Brusselse regering mag dan wel een akkoord hebben over de vertramming van bus 71 in Elsene, burgemeester Willy Decourty (PS) blijft zich wel degelijk verzetten tegen het project. Volgens Decourty is een tram niet haalbaar en zou de MIVB beter de bestaande alternatieven promoten bij de reiziger.

De Brusselse regering besliste vorige week om de vertramming van lijn 71, de drukste buslijn van het gewest, op te nemen in het beheerscontract van de MIVB. Even leek het erop dat de gemeente Elsene het project, zij het nog altijd met tegenzin, zou aanvaarden.

Maar Decourty zet donderdag de puntjes op de i in een interview met Le Soir. Tegenover brusselnieuws.be bevestigt zijn kabinetschef dat de burgemeester zich blijft verzetten tegen de tram.

"Het is niet omdat de regering het beheerscontract heeft goedgekeurd dat we van mening zijn veranderd", klinkt het. "Wij blijven vijandig tegenover het project, niet om de MIVB het leven zuur te maken maar omdat het volgens ons geen goede oplossing is."

Volgens Decourty stellen zich heel wat problemen bij de realisatie van een tram, vooral in de smalle maar zeer drukke Elsensesteenweg. Die is behalve verkeersader ook nog eens de tweede drukste winkelstraat na de Nieuwstraat

"Ten eerste zijn er de vele voetgangers, die om het even waar de straat oversteken", aldus Decourty. "Ten tweede zijn er de vele leveringen. 30 procent daarvan gebeurt op straat, 50 procent van de vrachtwagens staat half op het voetpad en half op de weg. Een bus kan die obstakels nog omzeilen maar het is uitgesloten dat een tram daar vlot kan passeren."

Tram 94 en bus 95
Ook in de universiteitswijk ziet Decourty obstakels voor een tram. "Wil men tramsporen aanleggen door het rond punt aan het kerkhof en dan over de Fraiteurbrug? Die is heel smal en bovendien erg fragiel. Het is ondenkbaar om daar een tram te laten over rijden."

Tram 94, die beschikt over een eigen bedding op de Louizalaan en de ULB aandoet, en bus 95, via de Troon- en Kroonlaan naar het kerkhof, zijn volgens Decourty alternatieven voor de overbevolkte 71. In de toekomst kan ook het gewestelijk expresnet (GEN) een rol spelen.

"Reizigers die niet absoluut in de buurt van het Flageyplein of de Renbaanlaan moeten zijn, kunnen zich beter op die lijnen richten. De MIVB zou haar klanten meer op die alternatieven moeten wijzen om de 71 te ontlasten."

Decourty verzet zich niet per definitie tegen een eventuele vertramming van bus 95, "maar dat is nog niet bestudeerd en ligt momenteel ook niet op tafel", aldus zijn kabinetschef.

'Handelsdynamiek staat op het spel'
Een voetgangerszone maken van de Elsensesteenweg ziet Decourty evenmin zitten. "Dat kan zeker niet zonder de nodige studies, onder meer naar de impact op de handel. Toen de Nieuwstraat autovrij werd, zijn de handelszaken allemaal veranderd. De handelsdynamiek van de steenweg staat op het spel."

Over minder dan drie jaar wordt Willy Decourty als burgemeester vervangen door Dominique Dufourny van coalitiepartner MR. Die laatste toonde zich ook altijd tegenstander van een tram op de Elsensesteenweg. De liberalen vragen een volwaardige metro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving , Politiek

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni