Delegatie uit Oslo komt kijken naar voetgangerszone

© Ivan Put

Schepenen, handelaars en ontwikkelaars uit de Noorse hoofdstad Oslo brengen vrijdag een officieel bezoek aan Brussel. De Noren willen alles weten over de Brusselse voetgangerszone want ze plannen zelf een grote autovrije zone tegen 2019.

De voetgangerszone op en rond de Anspachlaan houdt menig Brusselaar al enige tijd in de ban. Maar ook in het buitenland kijken sommigen met argusogen naar de verkeersomwenteling rond de Beurs. Dat is zeker het geval voor Oslo, waar het stadsbestuur ook een groot deel van het centrum autovrij wil maken tegen 2019. 

Eind deze week komt zelfs een delegatie van 22 mensen naar Brussel om de voetgangerszone te bestuderen, zo vernam onze redactie. Het gaat om de schepenen bevoegd voor transport en stadsvernieuwing, maar ook vertegenwoordigers van de handelaars en projectontwikkelaars.

Het lijkt misschien vreemd dat de Noren uitgerekend naar de nog prille voetgangerszone in Brussel komen, maar daar zijn goede redenen voor. "Het Noorse instituut voor transport heeft de autovrije zones in 15 Europese steden bestudeerd om na te gaan welke het best te vergelijken is met Oslo", zegt projectleider Yngvar Hegrenes. "Brussel kwam daarbij als eerste naar voor door de omvang van de autovrije zone, de recente implementatie ervan en de keuze om het verkeer ook te weren uit een belangrijke verkeersas zoals de Anspachlaan."

'Moedig'
De Noorse delegatie zal onthaald worden op het stadhuis door onder meer burgemeester Yvan Mayeur (PS), en zal ook praten met Atrium, het gewestelijk agentschap ter ondersteuning van de handel, en Brussel Mobiliteit.

"We willen horen hoe de zaak hier is aangepakt en waar er problemen zijn opgedoken om daaruit lessen te trekken", aldus nog Hegrenes, die meteen ook wel een pluim werpt naar Mayeur en co.  "In elk geval heeft het stadsbestuur een moedige beslissing genomen. Ik kreeg meteen een heel ander gevoel toen ik van de Grote Markt en de middeleeuwse straatjes richting Anspachlaan wandelde. Je voelt dat je weer kan ademen. Het is veel veiliger en rustiger. Je kan genieten van de architectuur. Het is een totaal andere manier om de stad te ervaren."

Het lijkt er dus op dat het bezoek van de collega's uit Oslo het Brussels stadsbestuur een hart onder de riem zal steken. Anderzijds betekenen de plannen van Oslo waarschijnlijk dat Brussel zijn ambitie om de grootste autovrije zone van Europe te hebben moet laten varen. De geplande voetgangerszone in de Noorse hoofdstad is immers nog een stukje groter.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?