Delhaize verbiedt winkelmandjes in strijd tegen coronavirus

© Peter Dhondt
| De Proxy Delhaize aan het Bloemenhofplein.

Supermarktketen Delhaize treft nieuwe maatregelen om besmettingen met het nieuwe coronavirus tegen te gaan. Zo worden mandjes waar mogelijk verboden, en worden klanten opgeroepen alleen te gaan winkelen.

Vanaf vandaag zijn nieuwe maatregelen van toepassing om besmettingen in te dijken. "Het gebruik van winkelmandjes mag niet meer, mensen mogen alleen nog een winkelkar gebruiken. Onder andere om afstand tussen klanten te bewaren. In winkels waar er geen karren zijn, zullen de mandjes er nog wel zijn, maar Delhaize vraagt aan klanten om zoveel mogelijk een eigen zak mee te nemen," zegt woordvoerder Roel Dekelver aan BRUZZ.

'Kom alleen winkelen'

Daarnaast vraagt Delhaize ook uitdrukkelijk aan klanten om alleen producten (voornamelijk fruit en groenten) aan te raken dat ze ook effectief zullen kopen, "niet eerst alles aanraken," klinkt. "Hetzelfde geldt voor de bakkerij-afdeling," vervolledigd Dekelver. Echt controleren is haast onmogelijk, maar Delhaize rekent op de goodwill van alle klanten.

Ook wordt er opgeroepen om zo veel mogelijk alleen te gaan winkelen, en niet met pakweg het hele gezin.

"Voeg middagsluiting in"

Voor de Christelijke vakbond ACV Plus gaat het nog niet ver genoeg. Zij vragen bijkomende, drastische maatregelen. "Het winkelpersoneel staat nu mee in de vuurlinie," klinkt het in een persbericht. "We vragen een middagsluiting in te voeren zodat de bevoorrading van winkels beter kan worden gewaarborgd."

De vakbond pleit er ook voor om oudere werknemers als eersten te laten thuis blijven. "Werknemers boven de 60 lopen een groter risico."

Vanavond heeft ACV Puls overleg met de werkgeversvereniging Comeos en andere partners om eventuele bijkomende voorzorgsmaatregelen al dan niet te treffen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?