Eerste Lego-pretpark opent volgend jaar in Docks

© Saskia Vanderstichele
| Docks Bruxsel.

In Docks opent in de zomer van 2022 het eerste Lego-attractiepark van België. Het Brusselse winkelcentrum hoopt zo de nodige extra klanten te lokken, nadat er vorig jaar verlies werd gemaakt.

Dat schrijft de krant De Tijd woensdag.

Er zijn vandaag Legoland-pretparken in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten, maar nog niet in België. De Britse pretparkenuitbater Merlin Group brengt daar volgende zomer verandering in. Het gaat om een binnenvariant van het klassieke attractiepark. Het krijgt onderdak in een winkelpand van 3.100 meter. Daar rollercoasters en wildwaterbanen installeren is onmogelijk.

Uniek indoorpark

Er zal wel een treintje rijden. "Daarnaast komen er games, 4D-­cinema-attracties en virtual­reality-ervaringen", zegt Peter Todd, de CEO van Portus Retail, dat mede-eigenaar is van Docks Bruxsel. "Het indoorpark dat Merlin speciaal voor Docks ontwikkelt, wil het later ook elders in de wereld lanceren. Anders dan klassieke pretparken kan het heel het jaar open zijn. Ook bij slecht weer."

Een pretpark in een winkelcentrum is volgens Todd de logica zelve. "De tijd dat je een winkel opende en gewoon kon wachten op de klanten is voorbij. Je moet consumenten een reden geven om langs te komen. Mensen spenderen geld waar ze tijd spenderen. Dat wil zeggen: waar ze werken, wonen of hun vrije tijd doorbrengen."

Daar wil Docks op inzetten. "Op onze site zijn kantoren, woningen in aanbouw en valt wat te beleven. Er is veel horeca, een cinema en binnenkort dus het Lego-park", aldus Todd.

(lees verder onder de afbeelding)

Winkelcentrum Docks Bruxsel
© PhotoNews
| Winkelcentrum Docks Bruxsel.

Docks kan de extra klanten gebruiken. Vorig jaar was de cashflow positief, maar boekte het bedrijf netto verlies. Er kwamen 24 procent minder bezoekers over de vloer. Het shoppingcenter was vier maanden gesloten door de lockdowns. In de maanden waarin de winkels verplicht dicht waren, schold Docks de huur kwijt.

Of Docks voor corona wel winst maakte, blijft een onbeantwoorde vraag. Het bedrijf geeft geen transparantie over zijn financiële situatie. Maar wie er al eens ging shoppen, merkte wellicht dat de lancering niet optimaal verliep. Ketens als JBC en Terre Bleue, maar ook supermarkt Match sloten hun winkels. In de plaats kwamen pop-upshops, of kleurrijke raamstickers om de leegstand te camoufleren.

10 procent extra bezoekers

Todd erkent in De Tijd dat Docks er geen makkelijke jaren op heeft zitten. "Een winkelcentrum is altijd in beweging, want merken komen en gaan. Wat nu populair is, is dat morgen niet meer. Eigenlijk moet jaarlijks 10 procent van de panden van huurder wisselen. Merken die op een ouder publiek mikken, passen niet bij ons. In de plaats van de ketens die vertrokken, kwamen O'Tacos, Belchicken (twee fastfoodsketens, red.), TUI en Action. We hebben nu minder dan 5 procent leegstand."

Nu het shoppingcentrum met Legoland mikt op een nationaal publiek rijst evenwel de mobiliteitsvraag opnieuw. Todd verwacht geen problemen. "Ons primaire publiek blijven mensen uit Brussel en de naburige regio's. Volgens onze inschattingen zal Legoland hoogstens tot 10 procent extra bezoekers leiden. De impact op het autoverkeer zal klein zijn."

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?