Elke Van den Brandt (Groen), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid
© PhotoNews | Elke Van den Brandt (Groen), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid.

In het kader van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move worden elk jaar vijf wijken autoluw. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt heeft donderdag de eerste tien wijken bekend gemaakt. Daarbij komt ook nog de Vijfhoek op initiatief van de Stad Brussel. "Met de 50 autoluwe wijken maken we van Brussel een stad op mensenmaat. Het is een essentiële schakel van het gewestelijk mobiliteitsplan om de stad verkeersveiliger en leefbaarder te maken," zegt de Groen-minister.

Vanaf september begeleidt Brussel Mobiliteit vijf gemeenten in twee fases: de studiefase, en daaropvolgend de realisatie. In de wijken Dielegem (Jette/Ganshoren/Brussel-Stad), Kuregem (Anderlecht/Molenbeek), Collignon-Josaphat (Schaarbeek), Sint-Gillis (Sint-Gillis/Vorst/Elsene/Brussel-Stad) en Flagey-Vijvers (Elsene/Brussel-Stad) start de studiefase.

Dat geldt ook voor voor de Vijfhoek (Brussel-Stad), een project dat vanuit de stad zelf werd geïnitieerd. In 2021 begint de studiefase voor de wijken Molenbeek Historisch Centrum (Molenbeek), Chant d'Oiseau (Sint-Pieters-Woluwe/Oudergem), Brussel-Neerstalle (Vorst/Ukkel), Leopold-Pannenhuis (Brussel-Stad/Jette) en Rodebeek (Sint-Lambrechts-Woluwe).

Vijftig autoluwe wijken

Het principe van de vijftig autoluwe wijken is een speerpunt van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Het doel van het plan is om in samenwerking met de gemeenten te zorgen voor meer ruimte voor ontmoeting, minder overlast in de wijken, door middel van meer kwalitatieve openbare ruimte in de stad. Na de zomer start Brussel Mobiliteit dus met de studiefase van ongeveer een jaar voor de eerste vijf wijken.

Op basis daarvan wordt voor elke wijk een circulatieplan uitgewerkt, met knips of filters om sluipverkeer weg te houden en door te verwijzen naar de centrale verkeersassen. Dit gaat gepaard met infrastructuurwerken, om de snelheid van het verkeer te verlagen en de wijk een aangenamere aanblik te geven. De circulatieplannen in de wijken zullen samenhangen met de algemene zone 30 die vanaf 1 januari 2021 in heel het gewest zal gelden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, Elke Van Den Brandt, autoluwe wijken

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni