Europese Dieseltop vraagt oprichting Fonds voor Schone Lucht

© Bart Dewaele
| In Brussel mogen dieselwagens met euronorm 1 en 2 vanaf januari 2019 de stad niet meer in. Maar dat is volgens gastspreker op de 'Dieseltop' Jürgen Resch, die strijdt voor een dieselvrij Duitsland, veel te weinig.

Op de Brusselse Kunstberg vond dinsdag de 'Dieseltop' plaats. In de conclusies van die ontmoeting staat dat er een Fonds voor Schone Lucht moet worden opgericht om de luchtkwaliteit in de Europese steden te helpen verbeteren. De organisaties en steden die deelnamen aan de ontmoeting willen het fonds laten financieren door de auto-industrie.

Het Europese stedennetwerk Eurocities, dat voorgezeten wordt door de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a), de Europese gezondheidsorganisatie European Public Health Alliance (EPHA) en de ngo Transport & Environment bliezen dinsdag verzamelen voor wat ze de allereerste Europese Dieseltop noemden.

Pan-Europees fonds

Ze vinden dat er drie jaar na het losbreken van Dieselgate te weinig wordt gedaan aan de meer dan 43 miljoen vervuilende dieselwagens die nog steeds op de Europese wegen rijden. In de conclusies van de top wordt een lans gebroken voor de oprichting van een Fonds voor Schone Lucht om de steden te helpen hun luchtkwaliteit te verbeteren. In Duitsland

"Die steden kunnen dat op hun eentje niet aan", zegt Kathleen Van Brempt (SP.A), recent nog voorzitter van de parlementaire onderzoekscommissie naar Dieselgate en een van de sprekers op de top. "We pleiten daarom voor een pan-Europees fonds, naar analogie met een gelijkaardig fonds dat een jaar geleden in Duitsland werd opgericht. (...) In het Europese fonds zou de auto-industrie het grootste deel moeten storten. De rest kan komen uit de Europese begroting en/of uit bijdragen van de Europese lidstaten."

Naast Van Brempt, was ook Jürgen Resch een van de gastsprekers op de ontmoeting aan de Kunstberg. Hij probeert met zijn ngo Deutsche Umwelthilfe al langer alle Duitse steden dieselvrij te krijgen. Hij vindt dat de Brusselse regering een pak strenger moet optreden tegen de vervuilende dieselwagens.

Meer dan een miljard euro

Voor Van Brempt moet het Europese fonds drie tot vijf keer de omvang van het Duitse fonds hebben, waar momenteel 1 miljard euro in zit. Verder werd op de top ook tot een 'retrofit' van alle vervuilende auto's opgeroepen.

"Europa moet de constructeurs een verplichte hardware retrofit opleggen - en geen niet-doeltreffende software retrofit - zoals dat in de VS is gebeurd. Het moet ook controleren of de wagens nadien de Europese normen halen onder reële rijomstandigheden", aldus Van Brempt nog.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?