'Lage-emissiezone is niet streng genoeg in Brussel'

© PhotoNews
| Lage Emissiezone in Brussel.
Updated: 07-11-2018 - 07:17

Brussel moet onmiddelijk alle dieselwagens tot euronorm 6 weren. Dat zegt Jürgen Resch, de nachtmerrie van de autofabrikanten in Duitsland, waar hij een strijd tegen diesel en luchtvervuiling voert.

Germany’s diesel killer. Zo omschrijft de Engelstalige wekelijkse krant Politico Europe Jürgen Resch. Met zijn ngo Deutsche Umwelthilfe probeert hij Duitsland dieselvrij te maken. Dat begint nu aardig te lukken, nu verschillende Duitse steden dieselwagens gaan weren.

Dankzij zijn organisatie besliste een Duitse federale rechtbank eerder dit jaar dat steden vervuilende dieselwagens mogen verbieden om vervuilende uitstoot te beperken. Resch was gisteren in Brussel om er te spreken op de Europese ‘Dieseltop’. Daar werd besloten om een Fonds voor Schone Lucht op te richten.

“De lucht is hier verschrikkelijk”, vertelt Resch over onze hoofdstad. “Er is zoveel verkeer in het midden van de stad, waar mensen, families en kinderen wonen.” Wat Resch vooral ook mist, is groen openbaar vervoer. “Daarmee kan je al ver geraken.”

‘Zelfs in Stuttgart’

Sinds januari dit jaar geldt in Brussel een lage-emissiezone (LEZ). Dieselwagens met euronormen 0 en 1 zijn niet meer welkom. “Dat stelt niets voor!” De verontwaardiging bij Resch is groot. “Al tien jaar weren wij in Duitsland dieselauto’s tot euronorm 3. In zeventig steden is euro4 de norm.”

Dat de LEZ in Brussel niet ambitieuzer is, stoot op onbegrip. “In acht Duitse steden zijn we er in geslaagd om diesel te verbieden vanaf volgend jaar. Zelfs in Stuttgart, waar de hoofdkwartieren van Daimler, Porsche en Mercedes gevestigd zijn, komt er een verbod op dieselwagens tot en met euronorm 4. De LEZ in Brussel is niet streng genoeg.”

Brussel doet het iets gradueler. Vanaf januari 2019 geldt de LEZ ook voor dieselvoertuigen met euronorm 2 en benzinewagens met euronormen 0 en 1. “Helemaal niet logisch”, klinkt het bij Jürgen Resch. “Brussel is verplicht om te voldoen aan bepaalde eisen rond luchtkwaliteit sinds 2010. Waarom moet Brussel zo lang wachten?”

‘Meer collectief transport’

Resch raadt de Brusselse regering dan ook aan om onmiddelijk alle dieselwagens onder euronorm 6 buiten de stad te houden. Maar dat alleen zal niet genoeg zijn. “We moeten het aantal individuele motorvoertuigen verminderen. Collectieve transportmiddelen, zoals trams en treinen, moeten we verbeteren.”

Daarmee bedoelt hij onder meer het groener maken van het openbaar vervoer. Zo heeft Resch nog een aanbeveling voor de Brusselse regering. “Alle taxi’s en bussen moeten zo snel mogelijk dieselvrij gemaakt worden.”

De overheid zou reizigers ook moeten aansporen om minder vaak alleen de wagen in te kruipen. “In Signapore wordt het bijvoorbeeld duurder om de auto te gebruiken wanneer het verkeer vastzit”, legt Resch uit. “Het wordt dan aantrekkelijker om aan autodelen te doen of de auto aan de kant te laten. Ook in Europa moeten we meer doen om transportsystemen te veranderen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?