Extra functies voor administratieplatform IRISbox in 2020

© TG/BRUZZ
| Het Brusselse platform IRISbox

Het digitaal platform IRISbox wordt steeds vaker gebruikt door de Brusselse gezinnen. Eén gezin op de drie gebruikt het voor online administratie. Op een jaar tijd kwamen er bijna 39.000 gebruikers bij. In de loop van dit jaar krijgt het platform ook extra functies.

Het platform IRISbox bestaat al meer 10 jaar en wordt ondertussen door een groot deel van de Brusselaars gebruikt. Via IRISbox is het mogelijk om documenten op te vragen van gemeente of gewest, zonder aan een loket te moeten passeren. De documenten worden meestal wel nog met de gewone post verzonden.

In 2019 kwamen er 38.701 gebruikers bij, meldt minister voor Digitalisering en Administratieve Vereenvoudiging Bernard Clerfayt (Défi) in een persbericht. De gebruikers vroegen allemaal samen 287.127 keer documenten op, 77 procent meer dan een jaar eerder.

Meer functies in 2020

Dat komt door een nieuwe interface die gebruiksvriendelijker is. Er zijn ook steeds meer documenten beschikbaar, ondertussen bijna 400. De meest aangevraagde documenten zijn het inschrijvingsformulier voor de Lage Emissiezone, documenten voor de belasting op toeristische logies en bewonerskaarten voor parkeerplaatsen.

Minister Clerfayt kondigt aan dat de IRISbox in 2020 uitgebreid wordt. Zo komt er een systeem om online afspraken te maken met overheidsadministraties, er komen nieuwe formulieren bij en administraties zullen documenten als facturen naar burgers kunnen sturen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?