Fietspaden van Hallepoort tot Ninoofsepoort

© google
De Kleine Ring krijgt geschilderde fietspaden tussen Hallepoort en Ninoofsepoort. Tussen de spoorwegbrug en de Ninoofsepoort gaat de auto-as van drie naar twee rijstroken per rijrichting. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbegroting 2013. Er is ook geld voor nieuwe metrostellen.

De commissie infrastructuur van het Brussels parlement zette woensdag het licht op groen voor de mobiliteitsbegroting van 2013. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) mag 831 miljoen euro verdelen.

Opvallend project is dat er fietspaden komen op de Kleine Ring tussen de Hallepoort en de Ninoofsepoort. Het gaat om geschilderde fietspaden. "Daarvoor zijn geen vergunningen nodig en zo kunnen we snel werken", luidt het op het kabinet Grouwels. "Al in de eerste helft van 2013 moeten de markeringen aangebracht worden."

Op het stuk Kleine Ring tussen de Hallepoort en het Zuidstation wordt een gemarkeerd fietspad aangelegd op de parallelwegen. Dat is permanent. "Het gaat om een zone 30, dat maakt de parallelweg zeer geschikt", klinkt het.

Tussen het Zuidstation en de Ninoofsepoort sneuvelt er voor het geschilderde fietspad een rijstrook voor auto's. De rijstroken gaan van 3 naar 2 in elke richting.

Grouwels wacht wel nog op een akkoord van de coördinatiecommissie.

"Op termijn willen we een gescheiden fietspad aanleggen", luidt het. "Minister Grouwels wil daarvoor deze legislatuur alvast nog de vergunningen aanvragen." Of dat fietspad al dan niet een stek krijgt op de brede middenberm is in dit stadium nog onduidelijk.

Daarnaast worden ook de fietspaden op de verouderde Veeweydekaai en de Biestebroekkaai onder handen genomen. In totaal gaat er 11 miljoen naar fietsinfrastructuur.

'Automatisering lijnen 1 en 5 komt dichterbij'
Het leeuwendeel van het geld gaat echter naar de MIVB: 566 miljoen euro namelijk. "We leggen nu al 365 miljoen euro vast om een 40-tal nieuwe metrotoestellen aan te kopen", zegt minister Grouwels. "Hoewel de eerste betalingen pas voorzien zijn vanaf 2015. Daarmee komt de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 opnieuw een stap dichterbij. Met deze automatisering kan de capaciteit van deze metrolijnen tijdens de spitsuren zowat verdubbelen."

De MIVB krijgt daarnaast ook 1,5 miljoen euro om de lokettenzaal van premetrostation Noord onder handen te nemen. Verder wordt ook een rits stations toegankelijk gemaakt voor mensen met een beperkte mobiliteit. Het gaat om Bockstael, Josephine Charlotte, Koning Boudewijn, Vandervelde, Madou, Diamant, Graaf van Vlaanderen en Georges Henri.

Wat infrastructuurwerken betreft krijgen de Buyllaan en de Devezesquare in Elsene eigen beddingen voor trams en bussen.

De 48,6 miljoen euro voor de gewestwegen gaan onder meer naar het nieuwe Rogierplein, de Waterloosesteenweg, de Gentsesteenweg, de Waversesteenweg en de Britse Tweedelegerlaan.

13,7 miljoen euro is ten slotte voorbehouden voor de renovatie van verscheidene tunnels in het gewest.

Van Damme: 'Wat met de realisatie?'
Oppositiepartij SP.A is gematigd positief over de mobiliteitsbegroting van Grouwels. "De intenties en prioriteiten zijn goed", zegt parlementslid Jef Van Damme. "Maar ik maak mij zorgen of mevrouw Grouwels die ook kan omzetten in daden. Zo wordt tram 9 naar het UZ in Jette al voor het derde jaar aangekondigd. Ook het broodnodige en essentiële gewestelijke parkeerplan ligt nu al bijna een jaar op de tafel van de regering."

Van Damme hoopt dat minister Grouwels in 2013 vooral kan werken op haar 'output'.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?