Fremault plant zones zonder vuilste wagens

© Marc Gysens

Milieuminister Céline Fremault (CDH) wil nu toch evolueren naar permanente lage-emissiezones in het gewest. De meest vervuilende wagens zouden daar niet in mogen. De vorige regering oordeelde nochtans dat zo’n zone weinig effect heeft op de luchtvervuiling.

De voorbije maanden groeide de druk op de Brusselse regering inzake luchtvervuiling. Zo daagde Europa België voor het Europees hof, onder meer wegens de luchtvervuiling in Brussel en het gebrek aan politieke actie. Ook burgers schoten in actie en begonnen met petities en eigen metingen.

Bevoegd minister Fremault verwees in replieken steevast naar het lucht-klimaat-energieplan van de regering. Maar dat wordt door critici als veel te vaag omschreven.

Celine Fremault
© beci

In de krant Le Soir kondigt de minister nu aan dat ze naar Duits voorbeeld permanente lage-emissiezones wil inrichten in Brussel. De meest vervuilende wagens zouden daar geweerd worden, of ze nu uit Brussel of van elders komen.

Fremault wil geleidelijk evolueren naar zo’n systeem. In eerste instantie denkt ze aan een vrijwillig vignet dat de ecoscore van een auto aangeeft.

In een tweede fase moeten de meest vervuilende auto’s uit het gewest blijven bij vervuilingspieken. Die maatregel, die maar een beperkt aantal dagen per jaar van kracht zou zijn, staat ook al in het regeerakkoord.

De milieuminister zegt nu voor het eerst dat ze nog verder wil gaan. Op termijn wil ze naar een systeem van permanente lage-emissiezones in het gewest. Enkel de meest schone voertuigen zouden daar mogen circuleren, onafhankelijk van vervuilingspieken. Verschillende Duitse steden hebben met hun Umweltzones een vergelijkbaar systeem.

Fremault wil graag met de vrijwillige fase starten in 2016, om dan uiterlijk tegen 2017 ook permanente zones in te voeren.

Hoe groot die zones zullen zijn is nog niet duidelijk. "Er zijn verschillende opties: starten met de Vijfhoek of de Europese wijk, of met enkele gemeenten", zegt communicatieverantwoordelijke Abdel Lassouli aan onze redactie. "We raadplegen de gemeenten nu al om te kijken wie enthousiast is. Op termijn moeten die zones dan groeien."

Weinig effect op mobiliteit
Fremault grijpt daarmee terug naar een plan van de vorige regering. Die nam de permanente lage-emissiezones op in het regeerakkoord.

Maar toenmalig milieuminister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) oordeelde na een studie dat de voordelen van zo’n zone miniem zijn. Zo leidt de invoering van zo’n zone nauwelijks tot minder auto’s in de stad, maar zwengelt ze eerder de autoverkoop aan, stelde de Ecolominister. Ook de milieueffecten waren volgens haar niet zo groot. Verder zou het ook een omslachtige maatregel zijn om in te voeren.

Een blik op de studie zelf leert dat de luchtkwaliteit wel drastisch zou verbeteren in een lage-emissiezone.

Op het kabinet van minister Fremault blijkt men niet op de hoogte van de studie. "Maar we zullen ze zeker opvragen."

Naast de invoering van lage-emissiezones wil Fremault verder ook de verkeersbelasting afstemmen op de ecoscore. Schone voertuigen zouden daardoor jaarlijks minder kosten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?