Geen overkapping Kleine Ring tussen Troon en Louiza

© Saigneurdeguerre

De Kleine Ring wordt niet helemaal ondergronds gebracht tussen Louiza en Troon. 'Dat kost te veel en zou tien jaar duren', zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). Tram 71 zal niet beperkt worden tot Naamsepoort. Ook praat Smet met uitbater JC Decaux over elektrische Villo's.

De vorige Brusselse regering liet de overkapping van de Kleine Ring tussen Troon en Louiza onderzoeken en plande dat project te realiseren tegen 2020. Huidig minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) veegt dat plan echter van tafel. "Het is te duur en zou te ingewikkeld zijn", zegt hij in La Capitale. "We zouden vertrokken zijn voor tien jaar werkzaamheden."

In plaats daarvan wil Smet in de hele zone, inclusief de Naamsestraat en het Poelaertplein, bovengronds heropwaarderen. "De openbare ruimte moet herverdeeld worden, met meer ruimte voor wandelaars."

Smet was tien jaar geleden een voortrekker van het plan om de flessenhals van de Louizalaan autovrij te maken, maar hij is er nog niet uit of dat opnieuw op tafel komt. Destijds waren heel wat winkeliers tegen dat project gekant. "Ik wil eerst met de buurtbewoners en de handelaars overleggen", klinkt het nu. "In elk geval moeten we iets doen om de winkelwijken in het centrum aantrekkelijker te maken, met de komst van het winkelcentrum op de Heizel."

Ook de gecontesteerde vertramming van bus 71 kan volgens Smet bijdragen tot de heropwaardering van de zone, maar ook in dat dossier wil hij overleggen met de betrokkenen. Wel onderstreept hij dat het geen zin heeft om een tram aan te leggen tussen Delta en Naamsepoort. "De tram zal doorrijden tot de Koningsstraat en daar aansluiten op de bestaande lijnen."

Ook andere Franstalige kranten hebben een interview met Smet naar aanleiding van de Week van de Vervoering. Hij heeft het onder andere over de nood om een aparte identiteit te creëren voor het langverwachte Gewestelijk Expresnet (GEN). "In Parijs associeert niemand de RER met de SNCF."

Elektrische Villo's
Verder heeft hij het over zijn plannen voor fietsers. Smet hoopt dat de dalende prijs van elektrische fietsen meer Brusselaars uit hun auto kan halen. "Brussel is Zwitserland niet maar, maar er zijn toch heel wat hellingen", klinkt het. Smet denkt daarbij ook aan elektrische Villo's. "We gaan gesprekken starten met uitbater JC Decaux om te kijken of dat technisch en financieel haalbaar is." Enkele Franse steden experimenteren al met elektrische deelfietsen. In de Spaanse hoofdstad Madrid is het nieuwe deelfietssysteem helemaal elektrisch.

Smet herhaalt ook zijn voornemen om meer afgescheiden fietspaden aan te leggen, onder meer op de Kleine Ring. In een ongebruikte ruimte van metrostation Beurs moet de eerste beveiligde fietsparking van Brussel komen.

De komende jaren wil Smet ook verschillende kleine voetgangerszones met elkaar verbinden. Daarvoor zoekt hij inspiratie in het werk van de Deense architect Jan Gehl, een van de mensen achter de transformatie van Kopenhagen. "In zijn boek Cities for People legt hij uit dat mensen de behoefte hebben om te wandelen en zo hun zorgen te vergeten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?