Gewest plant 16 kilometer fietsroutes in Ukkel

© Brussel Mobiliteit

<p>Brussel Mobiliteit plant belangrijke investeringen in fietsinfrastructuur op het grondgebied van Ukkel. Er zouden afgescheiden fietspaden komen op de Herinckxlaan en de De Frélaan. Op die laatste moet ook een busbaan komen, maar dat is niet naar de zin&nbsp;van enkele buurtbewoners.</p>

<p>De geplande inrichtingen hebben te maken met de uitbouw van het Gewestelijk Fietsroutenetwerk. Behalve afgescheiden fietspaden op de de Frélaan en de Burgemeester Jean Herinckxlaan, gaat het om gemarkeerde fietspaden, bewegwijzering en verkeersdrempels. Ook komen er nieuwe aanplantingen en stadsmeubilair. In totaal plant de mobiliteitsadministratie ingrepen op meer dan dertig straten en pleinen, waaronder de Vanderkinderestraat en de Dieweg. </p>&#13;
&#13;
<p>Aan de werken hangt een prijskaartje van zeker 10 miljoen euro. Na de werken zullen de fietsroutes 7,8, B en C voltooid zijn in Ukkel, goed voor 16 kilometer fietstraject. "Net als enkele jaren geleden met Vorst hebben we de aanvragen voor de fietsroutes op het grondgebied van Ukkel gebundeld", zegt woordvoerster Inge Paemen. "Zo winnen we een pak tijd."</p>&#13;
&#13;
<p><strong>Petitie</strong><br />&#13;
Maar niet iedereen is opgezet met de plannen. Op een stuk van de De Frélaan zou ook een busbaan komen. Daarvoor zouden parkeerplaatsen en bomen moeten verdwijnen. Boze buurtbewoners verzamelden al bijna duizend handtekeningen tegen het plan. Volgens Brussel Mobiliteit blijft de impact echter beperkt. "Twaalf bomen zouden inderdaad moeten verdwijnen, maar er zouden wel zeven anderen in de plaats komen", zegt woordvoerster Véronique Dehasque.</p>&#13;
&#13;
<p>De gemeente heeft wel oren naar het protest. "Het overleg tussen gemeente en Gewest verliep heel constructief maar op enkele punten zijn we niet tot een compromis gekomen en de De Frélaan is er daar één van", zegt schepen voor Mobiliteit Jonathan Biermann (MR). "Volgens ons heeft de voorgestelde busbaan weinig zin omdat ze slechts kort is en de bussen enkel in de avondspits een klein voordeel zal opleveren. Het grootste probleem situeert zich echter in de ochtendspits in de andere richting."</p>&#13;
&#13;
<p>De schepen benadrukt dat de fietsroutes belangrijk zijn voor Ukkel, maar hoopt dat het Gewest de plannen toch nog herziet. "Wij stellen voor dat we op de De Frélaan voorlopig enkel gemarkeerde fietspaden aanbrengen en in eerste instantie niets veranderen aan het profiel van de weg. Later kunnen we de laan herbekijken in het kader van de noodzakelijke heraanleg van de Heldensquare en omgeving."</p>&#13;
&#13;
<p>Biermann heeft ook vragen bij het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Marie Depagestraat en het schrappen van parkeerplaatsen in de buurt van het station Kalevoet.</p>&#13;
&#13;
<p>De plannen voor de gewestelijke fietsroutes liggen nog tot eind oktober ter inzage op de dienst Stedenbouw van Ukkel. Midden november volgt een overlegcommissie.</p>&#13;

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?