Gezien: Citroën werd Kanal

© Tim Gatzios

De citroëngarage is Kanal geworden. De naam en het logo van de Franse autobouwer werden zaterdag weggehaald. Rechts daarvan staat nu het opschrift Kanal, met op de ramen Brut, een verwijzing naar de eerste tijdelijke tentoonstelling die begint op 5 mei.

Het rood van Citroën bleef behouden, en vormt de basis van een logo in hoofdletters, dat misschien ook wel nog voor De Post geschikt was geweest.

Vanaf zaterdag 5 mei opent Kanal, of Kanal-Centre Pompidou zoals het eigenlijk heet, de deuren. Je kunt er dan 13 maanden lang het mythische gebouw ontdekken, met verscheidene kunst- en architectuurtentoonstellingen, grote installaties en tien nieuwe creaties van Brusselse kunstenaars als leidraad.

Kanal Centre pompidou
© Kanal - Centre Pompidou
| Het logo van op de website.

De tijdelijke tentoonstelling vindt plaats onder de naam Kanal Brut, naar de ruwe ruimte waarin de werken worden tentoongesteld. Zo zal er bijvoorbeeld geen centrale verwarming zijn, iets waarop de werken geselecteerd werden.

Kanal-projectleider Yves Goldstein tweet over de gebeurtenis. "Kanal Brut under construction", klinkt het daar, gevolgd door de twee benamingen van de cultuurpool. Welke naam uiteindelijk op de gevel komt, is nog onduidelijk. BRUZZ kon Goldstein nog niet bereiken voor een toelichting.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?