Gezondheidswinst fietssnelweg tot 14 keer groter dan bouwkost

© Marc Gysens

1 euro investeren in een fietssnelweg levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op. Dat berekende de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) op basis van een kosten-batenanalyse van onder andere de fietssnelweg tussen Leuven en Brussel, waar de gewesten op dit moment aan werken.

Dat schrijft De Standaard maandag. Vito legde de gezondheidsschade door luchtvervuiling samen in de weegschaal met de kans op ongevallen, de gezondheidswinst door meer lichamelijke activiteit, de prijs van de aanleg van de fietssnelweg, en het verwachte aantal gebruikers.

Conclusie: zelfs als er per dag maar 600 fietsers de snelweg gebruiken, dan is de winst door de uitgespaarde gezondheidskosten maar liefst dubbel zo groot als de bouwprijs.

Maar er is meer: als er dagelijks 4.400 gebruikers zijn, een ambitieuzer maar realistisch cijfer, dan is de winst tien tot veertien keer groter. Met andere woorden: 1 euro investeren in fietssnelwegen levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op.

Brussels-Vlaams fiets-GEN
Vito werkt nog aan een gebruiksvriendelijke versie van haar tool, waarmee wegbeheerders zoals steden en gemeenten de return van hun investeringen zullen kunnen berekenen. De instelling nam haar conclusies uit een kosten-batenanalyse van de fietssnelwegen Antwerpen-Mechelen en Leuven-Brussel.

Aan die laatste wordt momenteel naarstig gewerkt door het Brussels en Vlaams Gewest. Op de route worden de fietspaden tegen eind 2018 vernieuwd en verbreed, zodat een 9 kilometer lange ‘fietsostrade’ ontstaat tussen de Brusselse Montgomeryrotonde en de Jazzfontein aan het Koloniënpaleis in Tervuren. Het verlengde daarvan gaat helemaal door tot in Leuven via de Leuvensesteenweg.

Het Leuven-Brusselproject is maar één van de werven van het fiets-GEN. Dat is een samenwerkingspact tussen Brussel en Vlaanderen, dat meer pendelaars op de fiets wil krijgen door tegen 2025 niet minder dan 400 kilometer fietsinfrastructuur aan te leggen in Brussel en de Rand.

Maar ook aan Waalse kant is er vraag. Dat bewees de Fietsersbond vorig jaar, door aan te tonen dat de GEN-werf tussen Ottignies en Brussel nu al wordt gebruikt als impromptu fietssnelweg.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?

Lees ook