Greenpeace: ‘Verbreding Ring nefast voor CO2-uitstoot’

JCO
© brusselnieuws.be
11/01/2013
Doorzetten met het verbreden van de Ring zonder begeleidende maatregelen kan de CO2-uitstoot met meer dan 10 procent de hoogte in jagen. Dat zeggen milieuverenigingen Greenpeace en de Bond Beter Leefmilieu. “Als de Vlaamse regering de Europese klimaatdoelstellingen wil halen, is een verbreding een zeer slecht idee.”

De milieuverenigingen baseren zich daarvoor op een studie die ze bestelden bij het bureau Transport & Mobility Leuven.

De EU stelt als doel om de globale CO2-uitstoot tegen 2020 met 30 procent naar beneden te halen.

Extra rijstroken voor de Ring rond Brussel staan daar haaks op, meent Greenpeace. "In het slechtste scenario, een verbreding zonder begeleidende maatregelen als rekeningrijden, extra openbaar vervoer of fietsinfrastructuur, kan de uitstoot tot 10 procent stijgen tegen 2025", zegt Joeri Thijs van Greenpeace aan brusselnieuws.be. "Terwijl alleen de begeleidende maatregelen, zonder extra rijstroken dus, een daling van meer dan 8 procent zou opleveren."

"Voor wie een verantwoord klimaatbeleid wil voeren, is het duidelijk welke keuze er gemaakt moet worden", zegt Thijs. "Het MER geeft overduidelijk aan dat de alternatieve maatregelen die goed scoren op klimaatvlak, ook de doorstroming en de verkeersveiligheid verbeteren en het sluipverkeer verminderen", zegt Joeri Thijs.

'Rekening houden met aanzuigeffect'
Greenpeace verwijt de Vlaamse regering dat ze bij het milieu­effectenrapport (MER) voor de verbreding altijd de begeleidende maatregelen mee in rekening bracht. Rekeningrijden bijvoorbeeld zal voorlopig alleen voor vrachtwagens ingevoerd worden, personenwagens krijgen in de plaats een wegenvignet. "Ook het zogenaamde aanzuigeffect, waarbij extra infrastructuur extra verkeer aantrekt, werd slechts beperkt in rekening gebracht", zegt Thijs.

De Vlaamse regering moet de komende weken cruciale beslissingen nemen over het klimaatplan 2013-2020 en over de uitbreiding van de Ring.

De Vlaamse administratie geeft de voorkeur aan een scenario waarbij op het stuk Ring tussen de E40 naar Leuven/Luik en de E40 naar de kust, het verkeer ontdubbeld wordt. Dat betekent dat doorgaand verkeer van lokaal verkeer gescheiden wordt. Daarvoor is een uitbreiding nodig, want met het huidige aantal vakken is een herindeling niet mogelijk.

Het Brussel Gewest is tegen een verbreding van de Ring. De regering vreest voor de effecten van een verbreding op de lucht- en levenskwaliteit. Zowel Leefmilieu Brussel als de regering gaven al een negatief advies aan Vlaanderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni