© Leefmilieu Brussel

Haren en Evere en grootste slachtoffers vliegtuiglawaai [+kaart]

JCO
© brusselnieuws.be
02/07/2013
14 procent van het Brusselse grondgebied ondervindt ’s nachts ernstige hinder door het vliegverkeer. De zwaarst getroffen delen zijn Haren, Heembeek en Evere. Ook de kanaalroute brengt vliegtuiglawaai tot in het hart van de stad. Het wegverkeer blijft wel de grootste oorzaak van hinder.

Overdag is er nog steeds ernstige hinder op ruim een tiende van het grondgebied.

Dat blijkt uit een geluidskadaster dat Leefmilieu Brussel opstelde. Naast de eerder genoemde gemeenten ondervinden ook het noorden van Schaarbeek en Sint-Lambrechts-Woluwe hinder van vliegtuiglawaai. In totaal krijgt twee derde van het Brussels Gewest te maken met een zekere impact door het vliegverkeer. Het zuiden van het gewest (Ukkel, Elsene en omstreken) blijft gespaard.

Leefmilieu Brussel noemt de resultaten van de metingen logisch. "De grootste hinder is er in de deelgemeenten die het dichtst bij de luchthaven liggen", klinkt het. "De vliegtuigen zitten daar nog op een lage hoogte. Anderzijds moet je ook rekening houden met de bevolkingsdichtheid. In dat opzicht worden ook de kanaalzone, en in mindere mate de Woluwes, getroffen."

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie ligt de drempel voor geluidsoverlast door vliegtuigen overdag op 55 decibel en 's nachts op 45 decibel. Dat laatste niveau werkt volgend de WGO "matig tot sterk slaapverstorend".

"Let wel, het gaat hier om een weging waarvoor verschillende factoren, zoals het type vliegtuig en de route, werden meegerekend", klinkt het bij de administratie.

Wegverkeer veruit grootste stoorzender
Lawaai door vliegtuigen is echter niet de voornaamste bron van geluidsoverlast voor de Brusselaar. Die eer gaat naar het wegverkeer, zoals al bleek uit de geluidsatlas van het Brussels Gewest uit 2010. Die stelde al dat 43 procent van de Brusselse bevolking potentieel belangrijke geluidshinder ondervindt van het wegverkeer.

Derde verantwoordelijke voor geluidsoverlast in de stad is het spoorverkeer, maar die impact blijft beperkt tot de onmiddellijke omgeving van de voornaamste spoorassen. Belangrijk is wel dat de overlast naast de sporen al snel oploopt tot 70 decibel, een zeer hoge waarde.

Hieronder vindt u ook de overlast door het wegverkeer en het treinverkeer in kaart gebracht:

Kaart 1: wegverkeer

Kaart 2: treinverkeer

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni