Brussel Mobiliteit plant drie nieuwe fietsers- en voetgangersverbindingen langs het kanaal. Er komen 'onderbruggen' onder de kruispunten aan Sainctelette, Jules De Trooz, en Van Praet. Fietsers en voetgangers hoeven over een paar jaar niet meer over de drukke kruispunten, maar kunnen er dan onderdoor. Fietsen langs het kanaal wordt zo veiliger en sneller.

Het is een oude droom voor veel Brusselse fietsers: ongehinderd trappen langs het kanaal, niet moeten stoppen aan de vele gevaarlijke kruispunten die de fietsroute onderbreken. Het idee van de 'onderbruggen' werd bijvoorbeeld al voorgesteld door parlementslid Annemie Maes (Groen) en won de tweede prijs van de ideeënwedstrijd Mybikeworld.

En die droom wordt nu realiteit, toch over een paar jaar. De regering stelde het plan eerder al voor, maar nu wordt het langzaam concreet. Brussel Mobiliteit zoekt op vraag van minister voor Openbare Werken en Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) naar ontwerpers voor de onderbruggen en de directe omgeving. Want de gewestelijke fietsroute (GFR) Kanaal is nu "van middelmatige kwaliteit" klinkt het in de begeleidende tekst. Een aantal stukken "kunnen grondig verbeterd worden", geeft de mobiliteitsadministratie toe.

Dat is nodig, want de GFR Kanaal is een strategisch belangrijke route, die nu al veel gebruikt wordt, onder meer omdat ze vlak is dankzij het kanaal. Het moet een van de voornaamste verkeersaders voor fietsverplaatsingen worden.

Opwaarderen
De bruggen komen aan de westelijke oever van het kanaal, waar het bestaande fietspad ligt. Voor de duidelijkheid: ze zullen dus niet dienen om het kanaal over te steken, dat moet nog steeds via de bestaande bruggen.

Het gaat om meer dan alleen mobiliteit: het is ook de bedoeling om de openbare ruimte op te waarderen en het imago van het kanaalgebied te verbeteren. Zo moeten er materialen van goede kwaliteit gebruikt worden, moet er gedacht worden aan de verlichting en moeten de bruggen goed passen in de omgeving. Dat moet onder meer zorgen voor een groter veiligheidsgevoel.

De bruggen zullen naar verwachting 5,2 miljoen euro kosten (zonder btw), 1,5 miljoen euro daarvan wordt gefinancierd door Europees geld uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Naast de onderbruggen staan er ook andere bruggen op de planning om het kanaal over te steken. Zo komen er bruggen aan de Vlaamsepoort en in de Heyvaertwijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni