Kilometerheffing: één tarief binnen de stad

© brusselnieuws.be
11/06/2015

Op de stukken snelweg binnen het Brussels gewest zullen vrachtwagens evenveel per kilometer betalen als in Vlaanderen en Wallonië. Daarnaast komt er één stedelijk tarief voor alle gewest- en gemeentewegen. Dat valt lager uit dan eerder aangekondigd.

De Brusselse regering heeft na overleg met de betrokken sectoren en andere gewesten een definitieve beslissing genomen wat betreft de kilometerheffing voor vrachtwagens.

Op de snelwegen binnen het gewest wordt het tarief op vraag van de sector gelijkgetrokken met de andere gewesten. “Niemand zou begrepen hebben waarom op bijvoorbeeld de E40 de tarieven voortdurend zouden wisselen”, zegt minister-president Rudi Vervoort (PS).

Voor alle andere wegen komt er hoger tarief, maar "om de heffing transparant te houden voor vrachtvervoerders" komt er geen onderscheid tussen gemeente- en gewestwegen. Eerder was sprake van een dubbel tarief voor gewestwegen, en een driedubbel voor gemeentewegen, maar uiteindelijk zijn de verschillen een pak kleiner.

Voor een kleine vrachtwagen die weinig uitstoot (volgens Europese normen) zal op snelwegen 7,4 eurocent per kilometer betaald moeten worden. In de stad wordt dat 9,9 eurocent. Voor een erg vervuilende tientonner kan het tarief oplopen tot respectievelijk 20 en 29,2 eurocent per kilometer.

Permanente evaluatie
“Belangrijk is dat de heffing niet bedoeld is om méér te belasten, maar om anders te belasten", zegt minister van Begroting Guy Vanhengel (Open VLD).. "De heffing moet transparant zijn en zij past in een globale hervorming van de verkeersfiscaliteit. Bovendien zorgt de heffing voor een meer faire verdeling van de kosten voor onze infrastructuur over wie die gebruik, ook voor buitenlandse vrachtrijders, en dit in functie en naar verhouding van het gebruik van deze infrastructuur."

De regering hoopt dat het vrachtverkeer in de stad zal verminderen door de maatregel. "Dit zet een rem op het aantal binnenkomende grote vrachtwagens in Brussel", zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "De sector wordt op deze manier eveneens gestimuleerd om meer in te zetten op de evolutie naar minder vervuilende voertuigen. Hiermee wordt ook het gebruik van kleine vrachtwagens bevoordeeld die vanuit de nieuwe logistieke en distributiecentra zullen kunnen vertrekken. Deze centra zijn van kapitaal belang voor de economische ontwikkeling van het gewest."

De excellenties geven nog mee dat de kilometerheffing permanent zal geëvalueerd worden en dat ze vanaf september met de transportsector gaan bekijken waar de fiscale druk kan worden verlaagd.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni