Krijtlijnen voor nieuwe Wetstraat

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
20/01/2011
Voor de kerstvakantie keurde de Brusselse regering de krijtlijnen voor de nieuwe Wetstraat goed. Vandaag zijn ook de details bekend.

Het 'Stadsproject Wet' komt er na een wedstrijd die de Brusselse regering uitschreef in nauw overleg met de Europese Commissie, en die werd gewonnen door de Franse toparchitect Christian de Portzamparc. Op 16 december nam de Brusselse regering een gedetailleerd besluit.

De Stad Brussel kan daarmee nu aan de slag om een Bijzonder Bestemmingsplan op te stellen. Ze krijgt daarvoor twee jaar.

Meer woningen. Vandaag is langs de Wetstraat een kleine zeshonderdduizend vierkante meter bebouwd, waarvan 95 procent kantoren. Dat moet anders. Er moet 70.000 vierkante meter aan woningen bijkomen (van 0,5 naar 12,5 procent) en een kleine 20.000 vierkante meter winkels en hotels (van 4,7 naar 7,5 procent). De kantooroppervlakte zakt van 558.182 tot 471.164 vierkante meter, toch nog goed voor tachtig procent. De totaal te bebouwen oppervlakte stijgt niet.

Hoge gebouwen. De Europese Commissie is eigenaar van de meeste gebouwen in de Wetstraat tussen Schuman en Kunst-Wet, langs beide kanten. Die gebouwen zullen deels vervangen worden door hoge gebouwen (tot 114 meter hoog). Zo komen er twee 'torens' aan Kunst-Wet om het begin van de Wetstraat te markeren. De Brusselse regering laat één extra hoog gebouw toe, tussen Etterbeeksesteenweg en Spa­straat (tot 165 meter). De Brusselse regering vraagt wel voldoende rekening te houden met lichtinval en wind. In de wijk ten noorden van de Wetstraat staan nog heel wat woningen, en die mogen geen hinder ondervinden van de hoogbouw.

Pleintjes alom. Om de hoogbouw te compenseren moet de openbare ruimte in de Wetstraat gezelliger. Dat kan door aan de sokkel van de hoogbouw pleintjes in te richten. Het laat ook toe om de Filips de Goedestraat en de Maria-Theresia­straat door te trekken tot aan de Wetstraat. Vraag is of het originele 'rasterpatroon' van de Leopoldswijk niet in het gedrang komt. De Brusselse regering vraagt alvast om daarover te waken. Ook is er aandacht voor de perspectieven: op de triomfboog van het Jubelpark, de Sint-Joostkerk en de Frère Orbansquare.

'Low carbon'-wijk. Op vraag van de Europese Commissie moet de Wetstraat een wijk worden met een lage emissiegraad. Dat kan door nieuwe gebouwen met een groot energierendement (passiefgebouwen) op te trekken. Heikel punt blijft de mobiliteit. Het regeringsbesluit benadrukt dat het autoverkeer naar omlaag moet, maar dat wordt niet concreet gemaakt. Architect De Portzamparc had een tram voorgesteld, als radicale ingreep, maar dat bleek geen goed idee. Een korte autotunnel is technisch mogelijk, maar wordt door de regering afgewezen. Rest een ontdubbeling van de metro. De MIVB wil al langer een metrotunnel aanleggen van Merode naar Troon (kostprijs: 400 miljoen euro) omdat de metrolijn vandaag de stroom aan reizigers tijdens de spits niet aankan. Het regeringsbesluit vraagt om die optie te bestuderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni