Mahdi ziet geen probleem in strengere reclameregels voor Nationale Loterij

© PhotoNews
| Sammy Mahdi (CD&V), staatssecretaris voor Asiel en Migratie.

Staatssecretaris Sammy Mahdi (CD&V) heeft geen bezwaar tegen strengere regels voor reclame voor producten van de Nationale Loterij, waar hij bevoegd voor is. Indien die er moeten komen, dan kan dat via het beheerscontract met de instelling en hoeft niet te worden gewacht op het nieuwe koninklijk besluit (KB). Mahdi merkt daarbij op dat in het recente beheerscontract al strenge regels zijn opgenomen.

De staatssecretaris reageert zeer tevreden op het KB dat minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) maandag aankondigde in de strijd tegen gokreclame. Hij is zelf een van de zes regeringsleden die daarvoor het licht op groen moesten zetten. In de vorige legislatuur was zijn partijgenoot Koen Geens ook al voorstander van verstrengingen.

Mahdi zegt ook geen bezwaar te hebben tegen strengere regels voor reclame voor producten van de Nationale Loterij. De Nationale Loterij is een overheidsbedrijf dat werkt met een beheerscontract dat door de regering is goedgekeurd. Een aanpassing daarvan is mogelijk en moet niet via het nieuwe KB geregeld worden.

De laatste herziening van het beheerscontract dateert van vorig jaar en geldt nog tot 2026. De staatssecretaris wijst erop dat de Nationale Loterij binnen dat contract al strenge regels hanteert. Het gaat daarbij om een verbod op reclame die gericht is op kwetsbare groepen, het correct voorstellen van winstkansen, geen reclame naar minderjarigen, enzovoort.

Sportweddenschappen van de Nationale Loterij zullen in de toekomst onder dezelfde regels vallen als die voor private operatoren. De Nationale Loterij zal zich aanpassen aan de nieuwe regels van zodra die van toepassing zijn, luidt het.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?