Mayeur: ‘Parkings moeten rijken naar centrum brengen’

Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) vindt nog steeds dat er bijkomende ondergrondse parkings nodig zijn in de Vijfhoek. Die moeten de welgestelde klanten naar het centrum lokken en die inkomsten kunnen dan weer de arme Brusselaars ten goede komen.

Mayeur was afgelopen zaterdag te gast op de Brussels Summer University. Tijdens een debat over de voetgangerszone en de mobiliteitskeuzes van de Stad maakte hij duidelijk dat de meerderheid nog steeds van plan is om de bijkomende ondergrondse parkings ook te realiseren.

Vorige week bleek nog dat de bestaande parkings in de Vijfhoek net minder worden bezocht sinds het begin van de testfase van het nieuwe circulatieplan.

Niet per skateboard
De burgemeester gebruikte ook een opmerkelijke argumentatie om de keuze voor nog meer ondergrondse parkings te motiveren.

“Het is evident dat er een tegenstelling is tussen twee van onze doelstellingen: de wil om enerzijds meer parkeergelegenheid te creëren in het stadscentrum en anderzijds ook de autodruk te verminderen”, gaf Mayeur toe.

“Waarom die tegenstelling? Als we willen dat er mensen naar het stadscentrum komen om er te consumeren hebben we die parkings nodig. Het is niet met de huidige bewoners en hun huidige leefomstandigheden dat de handel zal bloeien. Wie wel middelen heeft moet dus naar het centrum komen om er die middelen te delen en te herverdelen.”

“Die klanten zal u niet uit Ukkel doen komen met de fiets, u zal ze niet per skateboard uit Woluwe aantrekken en u zal ze zelfs niet met de metro of de premetro tot in het centrum krijgen”, aldus nog Mayeur.

Enkele jaren geleden moest uit een studie nog blijken dat handelaars steevast het aandeel klanten dat met de auto kwam sterk overschatten, terwijl ze het belang van het openbaar vervoer fel onderschatten. 60 procent van de klanten in de Kleerkopersstraat bleek bijvoorbeeld met bus, tram of metro te komen.

Hystérisation
De burgemeester stelde verder nog dat de critici omtrent de voetgangerszone en parkings op een hysterische manier te werk gaan (l’hystérisation du débat). Hij verzekerde ook dat hijzelf en zijn ploeg stevig genoeg in de schoenen staan om door te gaan met de plannen.

Nieuwe centrale lanen

Het Beursplein wordt helemaal autovrij en de voetgangerszone in het centrum wordt de komende jaren dubbel zo groot. Dat heeft het Brussels schepencollege beslist. Om de binnenstad bereikbaar te houden komen er extra ondergrondse parkings en een parkeerroute. De werken, die in 2015 zouden beginnen, moeten het centrum een nieuw elan geven.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?