Metro tussen Albert en Noordstation in 2021

© MIVB

Er moet al een echte metrolijn rijden tussen Albert en het Noordstation tegen 2021. Drie jaar later moet de lijn naar Schaarbeek en Evere operationeel zijn. Dat heeft mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) gezegd in het Brussels parlement.

Tegen 2021 moeten de eerste metro’s rijden tussen het Noordstation en Albert. Het zal dan om metro's mét chauffeur gaan.

De lijn kan dan al starten omdat ze gebruik kan maken van de bestaande premetrotunnel. Die werd oorspronkelijk gegraven om er een echte metro te laten rijden (De oorspronkelijke hogere perronhoogte voor de metro is in veel premetrostations ook nog zichtbaar).

Als de metro daadwerkelijk van start gaat in 2021, zal dat geen luxe zijn. De maximumcapaciteit van de huidige premetrolijn is vandaag immers al bereikt, terwijl het aantal reizigers wel blijft stijgen. Tegen 2019 zou de situatie in dat opzicht kritiek worden op de premetrolijn.

In 2024 moet dan de hele lijn, inclusief de verlenging naar Schaarbeek in gebruik gaan. Die lijn moet dan bediend worden door een automatische metro, die zonder chauffeur functioneert.

Prijskaartje
Het hele project van de nieuwe metrolijn 3 tussen Bordet en Albert zal 1,07 miljard euro kosten.

Het prijskaartje omvat niet alleen de volledig nieuwe verbinding tussen het Noordstation en Bordet, al neemt die met 816,6 miljoen euro wel het leeuwendeel van de kost voor zich.

Verder gaat er nog 25 miljoen naar de herinrichting van het Noordstation, 66 miljoen naar de conversie van Albert en 51 miljoen naar de aanpassing van de andere bestaande stations.

Het nieuwe station Grondwet en de bijbehorende tunnel, tussen Zuid en Lemonnier, zullen 110 miljoen euro kosten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?