Mobiliteitsproblemen belangrijkste reden om uit Brussel te vertrekken

© brusselnieuws.be
12/01/2012
Ongeveer 70 procent van de Brusselse technologiebedrijven noemt mobiliteitsproblemen de belangrijkste mogelijke reden om op termijn het gewest te verlaten. Drie jaar gelden stoorde nog maar 18 procent zich aan 'Brussel filehoofdstad'. “Veel gepraat, te weinig verbetering.”

De cijfers komen uit een enquête van technologiefederatie Agoria. Ongeveer 150 bedrijven, vooral uit Brussel maar ook uit de Rand, werden bevraagd over hun ervaringen met mobiliteit.

Voor 7 op 10 bedrijven zijn mobiliteitsproblemen de belangrijkste mogelijke reden om op termijn weg te trekken. Drie jaar geleden was dat nog maar een kleine 2 op 10. "De ontevredenheid is de laatste drie jaar toegenomen omdat er nauwelijks iets verbetert. Er wordt veel gepraat, maar we zien geen actie," zegt Floriane De Kerchove, directrice van Agoria Brussel aan brusselnieuws.be.

Ontoereikend openbaar vervoer en lange files schrikken ook toekomstig personeel af. Iets meer dan de helft van de bedrijven zegt moeilijkheden te ondervinden om personeel aan te trekken omwille van het negatieve imago van Brussel op dat gebied. 90 procent van de werknemers zegt gemiddeld een vijfde langer onderweg te zijn dan drie jaar geleden. "Het negatief imago van Brussel als filehoofdstad bedreigt op die manier de economische aantrekkelijkheid van de stad."

Stoppen aan de grens
Op de bedrijfszone Da Vinci in Haren en Evere werken bijvoorbeeld 12.000 mensen, maar de bereikbaarheid blijft slecht. "Het NMBS-station Bordet is nog altijd geen volwaardig GEN-station met meer stoptreinen, buslijn 59 en tramlijn 62 stoppen een eind voor de gewestgrens en wegenwerken belemmeren de toegang vanaf de Ring tot verschillende bedrijven," aldus De Kerchove. "Bij Sabca in Haren werken bijvoorbeeld heel wat arbeiders uit het Brusselse, maar die klagen dat hun bus niet verder rijdt dan Bordet. Zoiets is toch relatief gemakkelijk te verhelpen."

Er moet dus vooral meer overleg komen tussen de gewesten, vindt Agoria. "We vragen dat de vervoersnetten beter op elkaar afgestemd worden en niet zomaar stoppen aan de grenzen. Daarnaast kunnen ook transitparkings een deel van de oplossing bieden," zegt De Kerchove. "We pleiten bij de Brusselse regering ook voor de oprichting van een pendelfonds, zoals dat al in Vlaanderen bestaat. Dat fonds ondersteunt bedrijven die zelf maatregelen nemen, zoals de invoer van telewerk of een shuttledienst."

In het Brussels gewest zijn zowat 300 technologiebedrijven actief, goed voor 31.000 werknemers.

'In centrum staat kantoorruimte leeg'
In een reactie zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) begrip te hebben voor de bezorgdheden van Agoria. "Ook al tonen de cijfers verbetering aan, de mobiliteit in Brussel moet beter. Het IRIS2-plan wil de autodruk verlagen om zo de economische slagkracht van het Gewest te garanderen," zegt hij. Hij wijst erop dat er wel al stappen in de goede richting zijn gezet: binnen Brussel verliest de auto terrein.

De Lille vindt echter dat bedrijven ook zelf betere keuzes moeten maken. "Slimme bedrijven vestigen zich daar waar hun mensen effectief alternatieven voorhanden hebben, en dus niet per se aan de rand van het gewest, waarvan ze vooraf weten dat dit problemen zal geven. In het centrum van Brussel, met maximale bereikbaarheid dus, staat momenteel meer dan 1 miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg."

De Lille onderschrijft ten slotte nog de oproep van Agoria voor meer samenwerking tussen de gewesten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni