Nieuwe treintunnel moeilijk voor Gewest

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
09/05/2012
De Brusselse regering wil mee beslissen over de toekomst van de noord-zuidverbinding. Volgens staatssecretaris Bruno De Lille (Groen) komt een nieuwe tunnel de Brusselaars niet ten goede.

U it een recente studie van spoornetbeheerder Infrabel kwam een diepe treintunnel tussen Schaarbeek en Vorst naar boven als alternatief voor de verzadigde noord-zuidverbinding. Die tunnel zou de drie hoofdstations Noord, Centraal en Zuid bedienen en een deel van het treinverkeer afbuigen naar de Europese wijk.

De Brusselse regering ziet het anders. "We stemmen in met het optrekken van de treincapaciteit, maar we hebben wel specifieke ideeën over hoe dat moet gebeuren," vertelde staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen) vorige week in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. De Lille haalde de vier opties aan: een diepe tunnel tussen noord en zuid, een nieuwe ondergrondse verbinding tussen het Zuidstation en de Europese wijk, een nieuwe verbinding tussen Zuid- en Weststation, en een uitbreiding van het gewestelijke spoorwegnet. Die laatste optie draagt volgens De Lille de voorkeur van de regering weg. "Het is de minst dure optie, en de inspanningen worden gespreid over het hele grondgebied, waardoor nieuwe ontwikkelingspolen als Bordet en het Weststation beter bereikbaar worden."

Moeilijk
De diepe treintunnel die het voornaamste Belgische spoorprobleem oplost (de eerste optie), ligt voor De Lille moeilijk. "Het project kan in vraag worden gesteld gezien de budgettaire situatie. Dit project garandeert de Brusselaars bovendien geen betere bediening op Brussels grondgebied." De Brusselse regering wil met andere woorden alleen een groot federaal project goedkeuren als de hoofdstad er ook wat aan heeft. Bovendien zou een nieuwe diepe tunnel ook te duur zijn, waardoor het plan niet realistisch is.

Midden maart liet Brussels minister-president Charles Picqué (PS) nochtans uitschijnen dat ook de decentralisering van het spoornet, het beter bedienen van de stations West en Schuman, zoals De Lille wil, moeilijk ligt. Picqué meende dat een capaciteitsuitbreiding van het spoor onvermijdelijk ook een capaciteitsuitbreiding van het Brusselse openbaar vervoer met zich meebrengt. En Brussel kan of wil dat niet betalen - "maar misschien voelt de federale overheid zich geroepen?" klonk het toen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni