Nieuwe Noord-Zuidas kost 3,6 tot 5,2 miljard

Er zijn meer details bekend over de drie scenario's die Infrabel laat onderzoeken om de Noord-Zuidverbinding uit te breiden. De kostprijs varieert van 3,6 miljard euro, voor de optie om enkel het Centraal Station uit te breiden, tot 5,2 miljard euro om een volledig nieuwe spoorverbinding onder de stad te realiseren.

De studie naar oplossingen voor de verzadigde Noord-Zuidverbinding werd in het najaar van 2008 besteld. Eerder bleek al dat er slechts drie ondergrondse scenario's onderzocht worden. In De Morgen worden de drie opties uit de doeken gedaan.

Noord- en Zuidstation ondergronds
De meest drastische oplossing voorziet in een lange tunnel, van Vorst tot Schaarbeek, met zes afzonderlijke tunnelkokers, onder de bestaande verbinding. Het Noord- en het Zuidstation moeten grondig hertekend worden omdat ze in belangrijke mate ondergronds gaan. In de buurt van het Centraal Station zouden twee van de zes nieuwe kokers afbuigen richting Schuman. De totale kostprijs wordt geschat op 5,2 miljard euro, waarvan 70 miljoen onteigeningskosten.

De tweede optie is een gevoelige uitbreiding van het Centraal Station, dat van zes naar tien sporen zou gaan. Langs beide kanten komen er twee sporen en een perron bij. De spoorlijnen aan de huidige perrons 1,2,5 en 6 worden ontdubbeld. Dit is veruit de goedkoopste oplossing met een vermoedelijk prijskaartje van 3,6 miljard. De onteigeningskosten lopen echter op tot 470 miljoen. Heel wat gebouwen in de buurt van het station zouden moeten wijken.

Regering beslist
Een derde oplossing voorziet in de vervanging van de huidige Noord-Zuidverbinding door twee nieuwe tunnels. Een westelijke koker met zes sporen tussen Zuid- en Noordstation en een oostelijke koker met twee sporen richting Schuman. Ter hoogte van het Centraal Station waaien die twee sporen uit om vier perrons te bedienen. Het prijskaartje wordt geschat op 3,8 miljard, waarvan 130 miljoen onteigeningskosten.

Volgens de krant heeft Infrabel een uitgesproken voorkeur voor de eerste optie maar dat wordt door de beheerder van de Belgische spoorinfrastructuur ontkend. "Het is niet aan ons om te kiezen dus hebben wij ook geen voorkeur," zegt woordvoerder Thomas Baeken aan brusselnieuws.be. "Het is de federale regering die beslist en zich moet buigen over de financiering. Binnenkort gaat het plan naar bevoegd minister Paul Magnette (PS)."

Het is ook mogelijk dat de politiek de drie opties van Infrabel van tafel veegt en voor een goedkoper scenario gaat. Brussels minister-president Charles Picqué (PS) liet recent nog blijken dat hij geen voorstander is van grote spoorwerken in het hart van de stad.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?