Nochtans ís er een plan voor de Anspachlaan

Bettina Hubo
© Brussel Deze Week
13/06/2012
Er bestaat al geruime tijd een kant-en-klaar plan voor de heraanleg van de centrale lanen. In dat plan, gemaakt door SumProject in opdracht van Beliris, worden de lanen niet verkeersvrij, wel verkeersluw.

N a een wedstrijd kreeg het Brusselse studiebureau Sum in 2003 de opdracht van Beliris om een plan te maken voor de centrale lanen. "Het was de bedoeling om de lanen op te waarderen tot de Champs-Élysées van Brussel," legt architecte Livia de Bethune van Sum uit. Het bureau voerde een mobiliteits-, ruimtelijk en historisch onderzoek uit en stelde aan het begeleidingscomité, waarin behalve de federale overheid ook het Gewest en de Stad Brussel vertegenwoordigd waren, verschillende varianten voor: van vier naar twee rijstroken, eenrichtingsverkeer, en ook: het doorknippen van het verkeer aan Beurs en De Brouckèreplein.

Het comité koos in 2004 voor de eerste optie, die Sum vervolgens 'tot op het niveau van een bouwaanvraag' uitwerkte. In het plan blijven er op de centrale lanen twee rijstroken over. "Die zijn bedoeld voor lokaal verkeer, dat tegen maximaal 30 per uur en hier en daar op een verhoogd plateau rijdt." Daarnaast krijgen fietsers en voetgangers veel meer ruimte en worden Fontainas, Beurs en De Brouckère weer echte pleinen. "En langs de lanen komen bomen in volle grond."

Met het plan is al die jaren nooit iets gebeurd. Om verschillende redenen: discussies tussen Stad en Beliris over geld, de werkzaamheden aan de Kleine Ring die eerst voltooid moesten zijn, koudwatervrees bij handelaars, het gegeven dat Monumenten en Landschappen met argusogen waakt over het Beursplein, een beschermd monument. "Blijkbaar was het nooit het juiste moment om ermee aan de slag te gaan." Feit is dat de Stad nooit veel druk op Beliris gezet heeft om het plan uit te voeren, het was duidelijk geen prioriteit.

In maart besloot de Stad, geheel op eigen houtje, een testfase in te lassen met twee rijstroken op de centrale lanen. Een begin van uitvoering van het plan van Sum? De Bethune: "Het proefproject is iets helemaal anders. Er worden rijstroken afgepakt van de automobilisten, maar er wordt weinig teruggeven aan de andere weggebruikers. Het blijft een stadsautostrada."

In het nieuwe Beliris-akkoord dat afgelopen vrijdag gepresenteerd werd, is de heraanleg van de centrale lanen nog steeds opgenomen (zie 'Uitgelicht: Een derde van het Beliris-geld gaat naar mobiliteit'). De opdracht van Sum werd ook nooit afgesloten. Het studiebureau is bereid om het plan, dat al zo lang bij de overheid in de la ligt, aan te passen aan de huidige verkeerstechnische en andere wensen en noden. "Als er maar werk van wordt gemaakt. Nu gebeurt er al jaren niets. De situatie van de centrale lanen is intriest."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni