Plek waar fietsende agent werd doodgereden is notoir ‘zwart punt'

© Cyclo Guerilla Bxl
| Al in 2013 voerde de Fietsersbond actie om minstens geschilderde fietspaden aan te leggen.

Het kruispunt waar woensdagavond een fietsende agent het leven liet bij een verkeersongeval, staat al jaren op de lijst van zwarte punten in Brussel. “We vroeg enkele weken geleden nog om de situatie dringend aan te pakken en minstens een tijdelijke fietsstrook te schilderen”, zegt de Fietsersbond. “Het is ontzettend bedroevend dat dit moet gebeuren op een plek die al zo berucht is.” Het Gewest plant wel een heraanleg van het plein.

Op de brug over het kanaal ter hoogte van de Wayezstraat en de Bergensesteenweg komen maar liefst acht straten samen. Verkeerslichten staan er genoeg, maar toch draaien de verkeersstromen er voortdurend in de soep. Auto’s komen er uit alle richtingen, maar ook de tramhalte Kuregem ligt in het midden van het plein en de bussen van de MIVB en de Lijn passeren er met grote frequentie.

De voetganger die er het kanaal willen blijven volgen, moet er gemiddeld 5 zebrapaden oversteken om aan de andere kant te geraken. Fietsers kunnen er onder de brug het kanaal blijven volgen, maar wie het water op die plek wil oversteken moet onherroepelijk naar boven. En daar is geen spoor van een fietssuggestiestrook te vinden, laat staan een afgescheiden fietspad.

Plaats dodelijk ongeval fietser en vrachtwagen hoek Wayezstraat en Bergensesteenweg
© BRUZZ-Google
| De plaats van het dodelijk ongeval tussen fietser en vrachtwagen op de hoek van de Wayezstraat en de Bergensesteenweg

Een asfaltvlakte

Het is bij het afslaan van de Raymond Vander Bruggenstraat naar de Bergensesteenweg dat woensdagavond een fietsende agent onder een vrachtwagen belandde en daarbij het leven liet. Volgens de eerste informatie gaat het mogelijk om een dodehoeksongeval. Bovendien had de bestuurder maar liefst twee rijverboden achter zijn naam staan.

“Toch is het bijzonder schrijnend dat dit net hier gebeurt”, zegt Wies Callens van de Fietsersbond. “Het is één asfaltvlakte waarbij alle publieke ruimte enkel en alleen voor de auto is gereserveerd.”

De lokale afdelingen van de Fietsersbond en GRACQ kaartten enkele weken geleden nog de onveilige situatie aan bij de gemeente Anderlecht. “In afwachting van een grote heraanleg, zou men minstens een fietspad kunnen schilderen. Het is heel frustrerend dat er nog geen centimeter vooruitgang is geboekt”, aldus Callens. Zeker omdat de lokale bewegingen VéloFiets Anderlecht en Cyclo Guerrilla in 2013 bij een actie al fietspaden schilderden.

De Fietsersbond wil niet enkel een fietspad, maar ook een vierkant groen licht. Dat betekent dat in alle richtingen eerst het licht op groen springt voor fietsers, en dat pas later het autoverkeer mag doorrijden. “Nu is het groen voor auto’s die rechtsaf rijden en auto’s die rechtdoor rijden, het is levensgevaarlijk om je daar tussen te wagen als fietser.”

Testproject

Het kruispunt staat dus al jaren te boek als een van de 30 “zwarte punten” in Brussel. In maart maakte BRUZZ al een stand van zaken op, waaruit bleek dat nog maar 6 van de punten aangepakt zijn. “Het is inderdaad een van de probleempunten”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “Maar de heraanleg staat op de planning, het kadert binnen het Stadsvernieuwingscontract daar. Dat is al toegekend”, verzekert Dobbels.

Maar ook op korte termijn wil het Gewest iets doen aan de situatie. “Er staat een testproject in de steigers, waarover deze zomer nog vergaderd is. Bedoeling is om het verkeer er af te remmen, het doorgaand verkeer richting centrum er ook meer te weren en fietsers en voetgangers er beter af te scheiden”, klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?