Problemen bij Vivaqua nog steeds niet opgelost

© Belga - BRUZZ
25/11/2022
Updated: 25/11/2022 09.32u

Door problemen met nieuwe software kan Vivaqua tienduizenden klanten nog steeds geen facturen sturen. Om het personeel te kunnen betalen, moet de intercommunale geld lenen. Eerdere deadlines om het probleem te verhelpen, werden gemist en een oplossing is niet meteen in zicht.

Voorbije zomer kaartte BRUZZ de problemen bij Vivaqua reeds aan: door de overschakeling op een nieuw informaticasysteem ontvingen heel wat Brusselaars al maanden hun waterfactuur niet meer.

Een jaar geleden schakelde de Brusselse intercommunale Vivaqua, die drinkwater levert aan alle negentien Brusselse gemeentes en vier gemeentes in Waals-Brabant, voor het beheer van de klantengegevens immers over naar een nieuw softwaresysteem. Die update moest de administratie slagvaardiger maken, maar draaide uit op een nachtmerrie. "Bij het overzetten van de klantengegevens zijn grote problemen opgedoken', vertelde woordvoerster Saar Vanderplaetsen toen aan BRUZZ. "Daardoor zijn de gegevens van tienduizenden klanten niet correct overgeplaatst."

Maar vandaag zijn de problemen nog steeds niet verholpen, schrijft krant De Standaard. De gevolgen zijn niet min. Al maandenlang slaagt Vivaqua er niet in om naar grote delen van het klantenbestand tussentijdse voorschotfacturen of eindafrekeningen te sturen. Volgens Vanderplaetsen zijn er vandaag nog steeds "grote achterstanden" bij de inning van betalingen bij iets meer dan één op de vier klanten, ruwweg 90.000 aansluitingen. "De gelden die we innen bij onze abonnees zijn onze grootste bron van inkomsten. We krijgen geen subsidies", aldus Vanderplaetsen.

Leningen

Om het personeel en facturen van onderaannemers nog te kunnen betalen, zag Vivaqua geen andere mogelijkheid dan verschillende kortlopende leningen aan te gaan bij kredietinstellingen. Exacte ­bedragen deelt Vivaqua niet mee, maar Vanderplaetsen spreekt over "ettelijke miljoenen".

Ook voor de klanten zelf zijn er gevolgen. Wie maandenlang geen tussentijdse voorschotfacturen ontvangt, krijgt op een dag onherroepelijk een hoge eindafrekening in de bus. Zelfs al zijn de Brusselse watertarieven bij de laagste van het land, toch gaat het voor een doorsnee gezin snel over 300 euro per jaar.

Zelf dacht Vivaqua de problemen tegen halverwege de zomer op te kunnen lossen, maar die deadline werd gemist. Wanneer alle Brusselaars hun waterfactuur opnieuw zullen krijgen, kan Vanderplaetsen volgens De Standaard nog niet beantwoorden. "In juli zijn een heleboel eindafrekeningen de deur uitgegaan. Daarin stonden spijtig genoeg rekenfouten. ­Begin dit jaar zijn de watertarieven verhoogd, en bij de implementatie van die nieuwe tarieven zijn eveneens fouten gemaakt. Er is een crisisteam en een plan van aanpak, maar een timing hebben we niet."

Om uit te zoeken hoe het allemaal zo ver kon komen, bereidt Vivaqua een interne audit voor. De Brusselse regering werd op de hoogte gesteld van de problemen bij de watermaatschappij. In een reactie aan de krant liet Alain Maron (Ecolo), ­minister van Leefmilieu, weten ‘bezorgd’ te zijn en het management van Vivaqua gevraagd te hebben naar de gevolgen voor de eindgebruikers.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, vivaqua, facturen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni