Riolering: budget renovatie gezakt ondanks hoogdringendheid

BVR
© BRUZZ
08/09/2017

In Brussel moet 500 kilometer riool dringend vervangen worden. “Dat terwijl ons jaarbudget een tweetal jaar geleden van 75 naar 60 miljoen euro is gebracht”, zegt Serge De Ridder, vice-directeur van Vivaqua. "Daardoor kunnen we nu maar 20 in plaats van 25 kilometer per jaar renoveren." Maar budget is niet het enige probleem. “Ook het verkeer bovengronds moet telkens worden omgeleid.”

Van de 2.336 kilometer riool in Brussel is ongeveer 500 kilometer aan dringende renovatie toe. “Het gaat om riolen die dringend of heel dringend moeten vervangen worden.” Dat zegt Serge De Ridder, vice-directeur van Vivaqua.

“We hebben nu een budget van 60 miljoen euro per jaar. Dat wordt integraal voor de sanering van het rioolnetwerk gebruikt”, aldus De Ridder. Aan 3.000 euro per meter kan Vivaqua met dat budget ongeveer 20 kilometer per jaar renoveren. Voor de 500 kilometer heeft het zo 25 jaar nodig. Dat terwijl de deadline eigenlijk op 2030 ligt.

"Eerder hadden we een budget van 75 miljoen euro en konden we 25 kilometer riool per jaar renoveren", zegt De Ridder. "Maar om het financiële plaatje te doen kloppen, is dat een tweetal jaar geleden naar 60 miljoen euro gebracht."

Waterfactuur
Wil men dat tempo (weer) omhoog, dan moet er dus meer geld vrijkomen. “Maar wie gaat dat betalen?", zegt De Ridder.

Nu al betaalt de consument via de waterfactuur een heffing van gemiddeld 1 euro per kubieke meter voor de renovatie van riolen, goed voor ongeveer één vierde van zijn totale waterfactuur.

"Politiek draagvlak vinden voor een prijsverhoging is niet evident. Dat terwijl een inhaalbeweging nu nodig is. De gemeenten hebben tientallen jaren zo goed als niets ondernomen”, zegt De Ridder. “Met een nieuw riool kun je niet uitpakken als burgemeester. Toen Vivaqua via Hydrobru in de jaren 2000 verantwoordelijk werd voor de sanering, hebben wij deze toestand van de gemeenten geërfd.”

Mobiliteit
Maar geld is niet het enige probleem. “Er zijn grenzen aan het aantal werven dat je per jaar in Brussel kunt doen. Om aan rioleringen te werken moet je straten openbreken, en moet het verkeer bovengronds worden omgeleid”, zegt De Ridder. “En ook daar is niet altijd draagvlak voor.”

Vivaqua ontkent ten slotte dat het niet voldoende investeert in rioolinspectie, waardoor men niet op voorhand kan zeggen waar het volgende zinkgat zal ontstaan. “Inspectie is de basis van ons investeringsprogramma”, zegt De Ridder. “We hebben een aparte ploeg daarvoor, met camera’s en robotkarretjes tot hun beschikking. Op basis van hun bevindingen, bekijken we welke riolen het dringendst aan renovatie toe zijn.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni