Ruim 30.000 klachten in Brussel, en toch is PPP topkandidaat als nationale krantenverdeler

KVDP
© BRUZZ
28/11/2023

Meer dan dertigduizend keer hebben Brusselaars het afgelopen jaar hun beklag gedaan over de verdeling van kranten. Franstalige krantenuitgevers wijzen voor de oorzaak naar PPP, het Brusselse distributiebedrijf dat al dertig jaar de kranten verdeelt in ons gewest. De kans is groot dat net die distributeur vanaf volgend jaar de kranten in heel het land gaat bedelen. PPP zelf heeft het over een lastercampagne.

Wie zal vanaf volgend jaar de kranten en tijdschriften bezorgen aan abonnees? Die vraag houdt uitgevers, vakbonden en de federale regering al maanden bezig. De regering zal de knoop binnenkort moeten doorhakken, want de krantenconcessie voor Bpost loopt af op 31 december. Het overheidsbedrijf wil de dagbladen en magazines graag zelf blijven verdelen, maar moet rekening houden met twee concurrenten: het Brusselse PPP (voor de distributie van kranten) en de Franse distributeur Proximy (voor de distributie van magazines).

De federale overheidsdienst Economie heeft de regering alvast het advies gegeven om in zee te gaan met de twee privébedrijven. Zij lijken nu het meeste kans te hebben om het krantencontract voor 2024-2028, en de bijhorende 600 miljoen euro aan subsidies, in de wacht te slepen.

Het zorgt voor nervositeit bij de vakbonden, die een banenverlies van 1.500 voltijdsequivalenten bij Bpost vrezen. Maar ook de Franstalige krantenuitgevers zijn allesbehalve tevreden. PPP is voor hen geen onbekend bedrijf, want de distributeur uit Ganshoren verzorgt de krantenbedeling in Brussel al sinds begin de jaren negentig. Volgens de uitgevers laat de kwaliteit van de dienstverlening van PPP op zijn zachtst gezegd te wensen over. “PPP levert een volstrekt ontoereikende dienst, in die mate dat ze onze business in Brussel in gevaar brengt,” schreef Lapresse.be, de vereniging van Franstalige krantenuitgevers, afgelopen weekend in een brief naar verschillende regeringsleden.

Een op de twee abonnees heeft klachten

Volgens Lapresse.be, dat de uitgevers van kranten als Le Soir, La Libre Belgique en La Capitale verenigt, waren er de afgelopen twaalf maanden meer dan dertigduizend klachten over de krantenverdeling in Brussel. “Dat zijn alleen al de klachten van de abonnees van Le Soir, La Libre en La Dernière Heure, de algemene dagbladen die het meest verdeeld worden in Brussel,” zegt secretaris-generaal van Lapresse.be Catherine Anciaux. Het gaat vooral om publicaties die laattijdig of helemaal niet aan huis geleverd worden. “Volgens onze gegevens heeft één op de twee Brusselse abonnees al eens een klacht ingediend. Er zijn abonnees die op een jaar tijd zeventig keer een probleem hebben moeten melden. We begrijpen dat die mensen het beu zijn.”

"PPP levert een volstrekt ontoereikende dienst, in die mate dat ze onze business in Brussel in gevaar brengt"

Lapresse.be, de vereniging van Franstalige krantenuitgevers

Als de Franstalige uitgevers zeggen dat de ondermaatse krantenverdeling hun zaken in Brussel bedreigt, is dat volgens Lapresse.be niet uit de lucht gegrepen. Een krant die niet of te laat geleverd wordt, heeft commerciële gevolgen. “In Brussel zien we dat zeventien procent van de abonnementen niet verlengd worden. Dat is twee keer zoveel als in Wallonië,” aldus Anciaux.

Volgens de Franstalige krantengroepen toont de ervaring in Brussel aan dat PPP niet in staat is om de kranten in heel het land op een kwalitatieve manier te verdelen. “Over de laatste twee jaar zien we in Brussel een gemiddelde van 90 klachten per 10.000 verdeelde kranten, terwijl er in het lastenboek voor de nieuwe concessie sprake is van maximum 7 klachten. Daar staat de werkelijkheid dus ver van verwijderd.” In Wallonië ligt het aantal klachten volgens Anciaux ver onder het maximum.

Of het probleem even groot is voor de verdeling van Nederlandstalige kranten in Brussel – ook daar staat PPP voor in – is onduidelijk. Abonnees getuigen over gelijkaardige problemen, maar cijfers houdt belangenorganisatie Vlaamse Nieuwsmedia niet bij. De Nederlandstalige tegenhanger van Lapresse.be onthoudt zich in dit politiek gevoelige dossier van alle commentaar.

Good Move

PPP zelf heeft het dan weer over een lastercampagne van IPM, de Franstalige uitgever achter La Libre en La Dernière Heure, die met François le Hodey de voorzitter van Lapresse.be levert. “Wij gaan helemaal niet akkoord met deze campagne waarmee IPM alleen maar PPP wil aanvallen,” zegt PPP-ceo Michel d'Alessandro. Cijfers over klachten wil hij niet vrijgeven, bevestigen of ontkennen, maar over de oorzaken van de problemen wil hij wel een woordje kwijt.

“Sinds twee jaar zien we een mobiliteitsbeleid in Brussel met een enorme operationele impact op de verdelers die met de wagen werken. Ik denk aan Good Move, de algemene zone 30, en er zijn steeds meer straten met eenrichtingsverkeer om plaats te maken voor fietspaden,” klaagt d'Alessandro. Hij haalt aan dat PPP de uitgevers een tariefverhoging heeft voorgesteld om de mobiliteitsproblemen te kunnen counteren. “Al twee jaar vragen we de Franstalige uitgevers om ons meer middelen te geven, zodat we onze logistiek kunnen aanpassen aan de Brusselse verkeerssituatie, maar zij weigeren om zelfs de indexering op basis van de inflatie bij te leggen. Het is dan bizar dat IPM ook maar kritiek durft geven.”

De Nederlandstalige uitgevers gingen wel akkoord met een tariefverhoging. In Antwerpen en Gent, waar PPP ook actief is, verloopt de krantenverdeling probleemloos, zegt de ceo van het Ganshorense distributiebedrijf. “We zijn ook actief buiten België, bijvoorbeeld in Finland. Daar betalen klanten ons ongeveer één euro per krant en leveren we een betere dienst dan Bpost hier,” aldus d’Alessandro. Als het krantencontract en de jaarlijkse subsidie van 125 miljoen euro naar zijn bedrijf gaat, wil hij investeren in een tweede Brusselse depot en leveringen met de elektrische fiets. “Hier krijgt Bpost ook bijna één euro per krant, terwijl wij vier keer minder krijgen. Als we de concessie binnenhalen, gaan wij dezelfde kwaliteit als Bpost aanbieden.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni