Schepen stelt autovrij Europakruispunt in vraag

De Brusselse schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR) vraagt zich af of het autovrije plein voor het Centraal Station wel een goede zet was. “We moeten overwegen om de as opnieuw te openen voor autoverkeer.”

Gisteren berichtte deze site dat het Europakruispunt, het plein voor het Centraal Station, voor een aanzienlijk deel moet overgedaan worden. De problemen met de materiaalkeuze voor het plein zijn voor Coomans aanleiding om een ander thema aan te kaarten: de keuze voor een autovrij plein.

"Sinds de heraanleg van het plein rijdt het verkeer zich vast in de omliggende straten", zegt de liberale schepen aan brusselnieuws.be. "De theorie is dat die doorgeknipte as het autoverbruik ontmoedigt. Maar in de praktijk zie je dat mensen nu allerlei sluipwegen gebruiken."

Ook hotel Méridien, vlak voor het Centraal Station, lijdt volgens Coomans onder de nieuwe situatie. "Het hotel sterft langzaam."

Volgens Coomans is er nu een denkoefening binnen het schepencollege bezig over de toekomst van de voormalige auto-as.

Erg veel kans lijkt de piste van Coomans niet te maken binnen het college. Collega-schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD), die bevoegd is voor de materie, deelt zijn analyse alvast niet.

Geen plan
"Wij hebben geen plan om het autoverkeer voor het station weer mogelijk te maken", zegt haar woordvoerder. "Het is ons ook niet opgevallen dat de straten rond het station nu extra verzadigd zouden zijn. Schepen Coomans heeft zijn ideeën uiteengezet, maar een denkoefening binnen het college kan je dat niet echt noemen."

Een telefoontje naar hotel Méridien leert ook dat de situatie er niet zo dramatisch is. "Sommige klanten komen inderdaad niet meer door de mobiliteitssituatie", zegt manager Egbert Buursink. "Maar dat het autovrije plein tot een daling van het aantal bezoekers leidt, kunnen we niet hard maken. We vragen ook niet om hier weer autoverkeer toe te laten. We hopen meer op een intelligente oplossing die gasten die met de wagen komen niet afschrikt, een soort kiss & ride voor hotels bijvoorbeeld, noem het voor mijn part een drop & call waar je onze voiturier kan bellen."

Onderstaand beeld toont de situatie voor de heraanleg:

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?