Plein voor Centraal Station terug naar af

© FD
Minderwaardige stenen, een ondoordachte lichtput en stenen zitblokken pal op een fietstraject. Het autovrije plein voor het Centraal Station is dermate slecht uitgevoerd dat een aanzienlijk deel van de werf moet worden overgedaan, vernam brusselnieuws.be.

Wie deze dagen langs het plein voor het Centraal Station rijdt, had het wellicht al opgemerkt: de fietspaden leiden er aan beide zijden recht naar een massieve stenen zitblok aan de rand van het plein. De blokken maken deel uit van een rij die het plein omzoomt.

De wat surreële situatie van het fietspad blijkt slechts het topje van de ijsberg. "De hele aanleg van het plein is een catastrofe", zucht schepen van Stedenbouw Geoffroy Coomans de Brachène (MR) als we hem bellen. "Vooral de materiaalkeuze is een ramp: de aannemer heeft blauwe steen gebruikt die maar een paar centimeter dik is en op een minderwaardige variante gekleefd. Wanneer het vriest, breken die stenen."

Beliris (de federale investeringspot voor Brussel, red.), dat de werf beheert, geeft toe dat er een probleem is met de stenen op het plein. "De aannemer moest Belgische blauwe steen gebruiken, maar heeft een minderwaardige variante gebruikt in de plaats", zegt adjunct-directeur Cédric Bossut, die geen weet heeft van gekleefde steen.

Feit is dat het grootste deel van het plein de verkeerde bedekking kreeg. Aannemer Wegebo, die de aanleg van het plein als referentie uitspeelt op zijn website, moet nu op eigen kosten het plaveisel vervangen. "Dat zal in de loop van de volgende maanden gebeuren", weet Bossut.

Bij Wegebo was woensdag niemand bereikbaar voor commentaar.

'Vreselijk vervelend'
Schepen Coomans is erg boos om de gang van zaken. "Ik vind dit vreselijk vervelend, zeker als je weet dat mensen het grote aantal werven in de stad echt wel beu zijn", zegt Coomans, die nog geen jaar schepen is. "Maar herbeginnen is onvermijdelijk."

De heraanleg betekent ook dat de zitblokken op het fietstraject zullen verdwijnen of dat het traject van het fietspad wijzigt. De Stad Brussel wil kijken of dat ook al voor de werf kan. "We nemen contact op met Beliris om dit op te lossen", zegt de woordvoerder van schepen voor Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD).

Hoe het tot de absurde combinatie fietspad - zitblok kwam is niet helemaal duidelijk. "De communicatie tussen Beliris en de Stad verloopt niet altijd even vlot", geeft Ampes woordvoerder mee.

Beliris stelt dat de zitblokken er eerst waren. "De zitblokken hebben wij geplaatst, conform de plannen van de Stad. Daarna heeft de Stad of het Gewest het fietspad aangebracht op de foute plaats. Op de foto met de zittende vrouw ziet u dat de boordsteen rechts van het zitblok daarom wat lager is."

Lichtput
Een laatste pijnpunt op het plein betreft de lichtput die zich bevindt aan de zijde van het Méridien Hotel. Die is vooralsnog met roofing afgedekt. De oorspronkelijke plannen voorzien in een glazen bedekking waar ook de passanten op het plein over mogen. "Maar er is geen rekening gehouden met zware voertuigen die daar in uitzonderlijke situaties moeten kunnen rijden", zegt Coomans. "We willen geen vrachtwagens in de Hortagalerij zien zakken. Dat moet dus anders, we plannen nu nog steeds een lichtkoepel, maar dan een waar je niet over kan lopen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?