middelbaar onderwijs middelbare school tieners leerlingen studeren speelplaats
© BRUZZ | Middelbaar onderwijs in Brussel (archiefbeeld).

Scholen kiezen volgend jaar eigen lessenrooster

© Belga
21/11/2018

Vakken combineren in clusters en lessenroosters zelf samentellen, het Gemeenschapsonderwijs (GO!) vreest de kritiek niet en geeft scholen de individuele vrijheid. Eerder was dat ook al het geval bij het katholieke onderwijs.

Met de introductie van de nieuwe eindtermen begin volgend schooljaar laat GO! de ruimte aan de scholen om zelf de lessenroosters in te vullen. Het katholiek onderwijs gaf scholen eerder ook al meer vrijheid.

Momenteel baseren de scholen zich vrijwel allemaal op hetzelfde richtinggevende lessenrooster om hun vakkenpakket samen te stellen. "Maar één model werkt niet. Er bestaat een grote verscheidenheid tussen onze scholen", zegt GO!-topvrouw Raymonda Verdyck in De Standaard.

De leerstof wordt via de eindtermen door de Vlaamse overheid bepaald. Zo wordt vanaf volgend schooljaar meer op burgerschap, financiële geletterdheid en digitale vaardigheden ingezet. De onderwijskoepels stellen vervolgens leerplannen op die bepalen welke eindtermen in welke vakken worden gegeven.

Meer Nederlands ten koste van Frans: het kan

Vrijheid is de rode draad in de vertaling van de eindtermen. Tot vandaag hanteerde het GO! één lesrooster dat scholen konden aanpassen als ze dat nodig vonden. Vanaf september stellen scholen zelf hun lesrooster op in overleg met het GO!."Een school in Brussel heeft misschien meer nood aan een extra uur Nederlands in plaats van een extra uur Frans", aldus Verduyck.

Ook Katholiek Onderwijs Vlaanderen, dat vorige week zijn leerplannen voorstelde, zet meer in op de autonomie van de scholen. Zo plant de katholieke onderwijskoepel in het eerste jaar vier uur voor Frans en Engels, maar beslissen de scholen zelf hoe ze die uren verdelen tussen die vreemde talen.

Daarnaast krijgt het clusteren van vakken en inhouden volgend schooljaar meer kansen. Als voorbeeld geeft Verdyck alle STEM-vakken die in één vak terecht zouden kunnen komen. De katholieke scholen kunnen ook zelf beslissen of ze bepaalde vakken clusteren in bijvoorbeeld het vak wetenschappen en techniek.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Jongeren, school

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni