| Met behulp van digitale kiosken kunnen ook huurders zonder smartphone de applicatie gebruiken.

Sociale huurders kunnen problemen melden via app ‘Appinest’

EC
© BRUZZ
24/10/2022

Er was al de app ‘Fix My Street’ om mankementen in het straatbeeld te melden. Sinds vorig jaar is er ook zo’n app voor problemen in sociale woningen: ‘Appinest’, die vooral de laatste maanden uitgerold is. Voor huurders zonder smartphone zijn er nu digitale kiosken in de woonblokken.

Dat laat de BGHM weten, de Brusselse dienst voor sociale woningen. Die beheert in totaal zestien openbare vastgoedmaatschappijen (OVM's), goed voor samen 40.000 woningen in Brussel. Sociale woningen van gemeenten of van sociaal verhuurkantoren zijn daar, voor alle duidelijkheid, niet bijgeteld.

Op dit moment is de applicatie ‘Appinest’ beschikbaar in elf van de zestien OVM’s. De rest moet stapsgewijs volgen. Via de app kunnen sociale huurders zo goed als alle vragen stellen waarvoor ze normaal gezien naar het loket van hun huisvestingsmaatschappij moesten bellen. Is de verwarming stuk, komt er geen water meer uit de kraan of loopt er iets mis met betalingen? Dan kunnen zij dat via de app melden en eventuele afspraken opvolgen.

‘Appinest’ won vorig jaar al een prijs voor zijn goede digitale gebruikerservaring. Tot nu toe bereikt de app zo'n 500 gebruikers. Alleen konden huurders zonder smartphone er nog niet mee aan de slag.

Aanvullend loket

Daarom zijn er nu dertig digitale kiosken geïnstalleerd in de woonblokken waar de app al beschikbaar was. Eén daarvan is de Schaarbeekse Haard, waar de app deze maandag is voorgesteld in aanwezigheid van staatssecretaris voor Huisvesting Nawal Ben Hamou (PS). Huurders, die een korte opleiding kregen, kunnen ‘Appinest’ er nu ook gebruiken via een gedeelde terminal in de hal.

“Het idee is uiteraard niet om de permanenties van de OVM’s te vervangen of het rechtstreekse contact tussen huurders en sociaal assistenten,” zegt staatssecretaris Ben Hamou. “Het gaat veeleer om een extra digitale dienst waarmee bewoners veilig, snel en efficiënt met hun OVM kunnen communiceren en rechtstreeks toegang hebben tot de gegevens over hun woning.”

De kiosken moeten de komende maanden ook bij de vijf overige huisvestingsmaatschappijen geïnstalleerd worden, waar Appinest nu nog niet beschikbaar is. Wanneer dat zal gebeuren, is nog niet bekend.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni